Zet Nederlandse militairen in tegen Somalische piraten

somalie_piraterij_610maandag 20 april 2009 10:23

Nederlandse militairen moeten meevaren op onze vrachtschepen om aanvallen van Somalische piraten af te slaan. Alleen het sturen van een Nederlands fregat naar de Golf van Aden is volgens de ChristenUnie onvoldoende. Tweede Kamerlid Joel Voordewind vindt de situatie zo bedreigend dat de optie om ook gewapende soldaten aan boord van de Nederlandse schepen, serieus onderzocht moet worden binnen de Europese Unie.

De kapingsdrift van Somalische piraten neemt met de dag toe. Op dit moment zijn liefst zeventien vrachtvaarders in handen van piraten, die dreigen gijzelaars te doden als landen de schepen willen ontzetten. Miljoenen dollars losgeld wordt betaald aan de Somalische zeerovers.

Voor Voordewind is de maat vol. „De piraten opereren zeer professioneel. Moederschepen brengen ze honderden kilometers op zee, waarna ze toeslaan met kleine zwaarbewapende bootjes. Doordat de aanvallen plaatsvinden in een steeds groter gebied is het moeilijk om schepen in militair konvooi te beschermen. Vandaar dat aanvullende middelen nodig zijn", vindt het Kamerlid. Voordwind wil - naast de militaire begeleiding - dat de piraterij bij de bron wordt aangepakt door op het vasteland financieel en militair op de kapers te jagen. De Europese Unie moet de Somalische overgangsregering hiertoe in staat stellen met geld en inlichtingen.

Voor Nederland doet momenteel het fregat De Zeven Provinciën mee aan een antipiraterij-operatie van de NAVO. De EU heeft voor de kust van Somalië een soortgelijke missie, waarover Nederland vanaf augustus het commando voert.

De Verenigde Naties, Afrika en de Europese Unie houden volgende week in Brussel een top om de Somalische piraterij te bespreken. Voordewind wil dat Nederland daar de nieuwe bewapeningstactiek op tafel legt. Hij benadrukt dat de veiligheid van de militairen geen gevaar mag lopen.

„We moeten goed kijken hoe we dit praktisch en juridisch doen. Of bijvoorbeeld ook soldaten van andere landen een schip met Nederlandse vlag mogen bewaken en andersom. En of we elitetroepen met helikopters kunnen afzetten op de schepen om ze tijdelijk op de gevaarlijke stukken mee te laten varen. Het mooiste is uiteraard als we dit in internationaal verband kunnen uitvoeren", stelt Voordewind.

(De Telegraaf, 20 april 2009)

(Foto: Ministerie van Defensie)

Joël Voordewind

Reacties op 'Zet Nederlandse militairen in tegen Somalische piraten'