Slob neemt verantwoordelijkheid voor JSF-compromis

jsf 2maandag 27 april 2009 09:00

ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob neemt volle verantwoordelijkheid voor het compromis dat de coalitiefracties sloten over de productie van een JSF-testtoestel. ,,Staatssecretaris De Vries wekte tijdens het debat zelfs de indruk dat hij de uitkomst zelf bedacht had'', concludeert Slob monter in zijn wekelijkse weblog. In feite is het bereikte compromis reeds weken geleden door Joël Voordewind aangedragen, en Arie Slob was in de beslissende fase medeverantwoordelijk voor de formulering ervan.

In zijn wekelijkse weblog beschrijft Slob hoe hij afgelopen donderdagmiddag zijn steentje bijdroeg aan de ‘motie Hamer cs', waarmee de impasse rond het voorgenomen kabinetsbesluit tot aanschaf van twee testtoestellen doorbroken werd. Uit een reconstructie van het ANP die door onder andere de Telegraaf en het Reformatorisch Dagblad is gepubliceerd, blijkt dat Slob in feite de formuleringen vond voor een motie waarmee zowel de PvdA-fractie als de staatssecretaris konden leven.
De Tweede Kamer werd vorige week om instemming gevraagd met de aanschaf van twee JSF-testtoestellen. Slob: ,,Dat was het besluit waar we deze week voor stonden. Niet meer en niet minder. Aanschaf van twee testtoestellen is nodig om in 2011 definitief aan de operationele testfase van de JSF te kunnen deelnemen.''

Eén tegelijk
Slob: ,,Vanwege onduidelijkheid over de prijs van het tweede toestel en ook over de geluidscontouren, had onze woordvoerder Joël Voordewind al enkele weken geleden voorgesteld ons nu te beperken tot aanschaf van één toestel. Daar weten we de prijs al van. Het CDA wilde het kabinet volledig volgen (dus twee toestellen aanschaffen) en de PvdA liet weten vanwege de nog aanwezige onduidelijkheden nu helemaal geen besluit over testtoestellen te willen nemen. Consequentie daarvan zou zijn dat deelname aan de testfase definitief voorbij is. Al met al drie verschillende opstellingen. Kom daar maar eens uit.''

Uitstappen
,,Er is de afgelopen week veel overleg geweest. Uiteindelijk hebben we donderdag besloten de staatssecretaris wel ruimte te geven tot het aangaan van verplichtingen voor de productie van de eerste tranche testtoestellen. Daarin participeren we met Groot-Brittannië en de VS. Materieel betekent dit besluit dat het eerste toestel in productie kan worden genomen. Volgend jaar (dan is dat toestel nog niet klaar) beslissen we definitief. Dan hebben we alle informatie over de prijs, geluidscontouren en ook de businesscase. Als dat besluit positief is, gaat de productie van het eerste toestel gewoon door en tekenen we ook voor het tweede toestel. Mochten we echter volgend jaar besluiten niet verder te gaan, dan nemen de VS en Groot-Britannië het reeds voor ons in productie genomen eerste testtoestel over. Op dat moment uitstappen kost wel 20 miljoen euro. Maar als we nu al beslist hadden niet door te gaan (een voorstel van de SP), zouden we hetzelfde bedrag kwijt zijn geweest.''

Uitstel
,,Met het nu genomen besluit houden we zicht op deelname aan de operationele testfase in 2011. Ook hebben we besloten de definitieve aanschaf van een serie toestellen uit te stellen tot 2012. In het coalitieakkoord hadden we afgesproken dat al in 2010 te doen. Gezien de tijd waarin we leven (kredietcrisis) heb ik er geen moeite mee die beslissing uit te stellen. Het kan ook, volgens het nu bekend zijnde bestelschema (uiterste jaar van bestellen in 2012, eerste levering in 2014). Al met al zijn we er goed uitgekomen. Juist vanwege de nog aanwezige onduidelijkheden is het goed om zeer afgemeten beslissingen te nemen. En het aanschafbesluit in 2012 maakt duidelijk dat we geen geraffineerde spelletjes spelen. Een nieuw kabinet zal uiteindelijk de definitieve keuze moeten maken.''

Knopen doorgehakt

,,Het was spannend deze week. We hebben - dat was onvermijdelijk - meerdere malen overleg met elkaar moeten hebben. Uiteindelijk hebben we als fractievoorzitters (in nauw overleg met onze woordvoerders) knopen doorgehakt. Ik heb vanuit mijn verantwoordelijkheid mijn steentje daaraan bijgedragen. Het uiteindelijke resultaat sloot goed aan bij de inzet die we als ChristenUnie hadden gehad. Maar het was ook goed te verdedigen door zowel CDA als PvdA. En het kabinet kon met deze uitkomst leven. Staatssecretaris de Vries wekte tijdens het debat zelfs de indruk dat hij de uitkomst zelf bedacht had.'' Poltieke analist Addy de Jong van het Reformatorisch Dagblad weet echter wel beter: 'Daardoor kan de coalitie nu met een opgelucht gevoel het meireces in. Dankzij een oplossing die voor een belangrijk deel afkomstig is niet van het CDA, niet van de PvdA, maar van de ChristenUnie.'

Zie ook de integrale bijdrage van Arie Slob aan het plenaire fractievoorzittersdebat over de JSF.

Arie Slob
Defensie