ChristenUnie houdt vast aan minder koopzondagen

Koopzondagvrijdag 12 juni 2009 11:52

De ChristenUnie houdt vast aan het terugdringen van het aantal koopzondagen. Het CDA moet zich niet laten meeslepen door 'stemmingmakerij', zegt de kleinste regeringspartij vrijdag in een reactie op de 'twijfels' van de grootste coalitiepartij over de aanscherping van de winkeltijdenwet. In het regeerakkoord is afgesproken dat het oneigenlijk gebruik van koopzondagen wordt teruggedrongen.

Dit punt zou tijdens de kabinetsformatie zijn toebedeeld aan de orthodox-protestantse coalitiepartner ChristenUnie, omdat koopzondagen in strijd zijn met de zondagsrust.

Nu kunnen gemeenten bovenop de maximaal toegestane twaalf koopzondagen per jaar extra koopzondagen organiseren in een gebied dat ze bestempelen als toeristisch. Maar van die bepaling wordt volgens het kabinet misbruik gemaakt.

Onduidelijk
CDA-Tweede Kamerlid Elly Blanksma laat vrijdag weten nog steeds achter de afspraak uit het coalitieakkoord te staan, maar zegt dat zij wel veel vragen heeft. "Er is nog heel veel onduidelijk." Verantwoordelijk minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) werkt momenteel aan de beantwoording van zo'n driehonderd vragen die Blanksma samen met andere partijen op de bewindsvrouw heeft afgevuurd over de kwestie.

Blanksma vindt dat bij de uiteindelijke beoordeling ook de gevolgen van de economische crisis moet worden meegewogen. "De tijd staat niet stil. Er is veel veranderd." Tijdens een spoeddebat in januari vroeg oppositiepartij D66 al om het aantal koopzondagen met het oog op de economische crisis niet te beperken, maar de minister liet toen weten het wetsvoorstel niet in te trekken. Het CDA liet bij dat debat verstek gaan.

Banen
Volgens de detailhandel verdwijnen met het aanscherpen van de wet duizenden banen, hoewel de minister dat bestrijdt. Blanksma wil eerst een onderzoek afwachten naar de gevolgen voor de werkgelegenheid.

De ChristenUnie reageert geprikkeld op de uitlatingen van Blanksma. "Wij adviseren het CDA zich niet te laten meeslepen in stemmingmakerij door het grootwinkelbedrijf", zegt Kamerlid Cynthia Ortega. Zij wijst erop dat het met de detailhandel nog steeds goed gaat en dat extra koopzondagen er niet toe leiden dat consumenten meer geld te besteden hebben. "Je kunt een euro maar één keer uitgeven."

Verder wijst Ortega erop dat er volgens haar helemaal geen sprake van is dat het aantal koopzondagen wordt ingeperkt; de wet wordt slechts gehandhaafd. "Twaalf koopzondagen per jaar, en een gefundeerde uitzondering voor toeristische gebieden blijft gewoon bestaan. Dat knelt niemand af."

(De Pers, 12 juni 2009)

Cynthia Ortega

Reacties op 'ChristenUnie houdt vast aan minder koopzondagen'

Nieuwsarchief > 2009 > juni