ChristenUnie: 0% bijtelling voor elektrische auto

file snelweg 610x192_5woensdag 01 juli 2009 09:49

Mensen die een elektrische auto leasen, hoeven geen bijtelling te betalen. Dat stelt Kamerlid Ernst Cramer voor in aanloop naar het debat over fiscale vergroening. De ChristenUnie hoopt met deze maatregel werkgevers te prikkelen de schone en zuinige elektrische auto’s toe te voegen aan hun wagenpark. Een andere manier om bedrijven te stimuleren, is het bieden van een aantrekkelijk afschrijvingsregime voor elektrische auto’s. Zo zouden ook onzekerheden in investeringen verkleind kunnen worden. Dit moet het kabinet onderzoeken.

Een elektrische auto is zuiniger, schoner, stiller, goedkoper in gebruik en werkt als een katalysator voor wind- en zonne-energie. Snelle invoer van de elektrische auto in Nederland is dan ook cruciaal voor economie én milieu, concludeerden de ChristenUnie-Kamerleden Cramer en Wiegman samen met studenten van de Technische Universiteit in Delft, die de ChristenUnie hielpen bij het tot stand komen van een notitie over elektrisch rijden. Dat de politiek hierin een belangrijke rol kan spelen is evident. De Nederlandse overheid heeft doelen gesteld om de negatieve effecten van transport op klimaat en leefomgeving en afhankelijkheid van fossiele brandstof in te perken, in overeenstemming met het verdrag van Kyoto en Europese richtlijnen. Invoering van de elektrische auto kan bijdragen aan het halen van deze doelen.

Lees de notitie hier.

Stimuleringsmaatregelen Elektrisch Rijden643,8 kBapplication/pdfdownload