Laat riante salarissen door leden betalen

Joel Voordewind_Ruben Timman_top2vrijdag 03 juli 2009 15:55

De ChristenUnie is blij met het beloningskader voor presentatoren van de publieke omroep om de topsalarissen bij de publieke omroep verder aan banden te leggen, maar ziet geen reden om uitzonderingen daarop te laten bestaan. Minister Plasterk vindt dat vijf talenten boven de Balkenende-norm mogen verdienen. "Maar niet van ons belastinggeld", zegt Kamerlid Joël Voordewind.

Het toestaan van uitzonderingen verhoudt zich moeilijk met de breed gedragen wens om tot maximering van de salarissen te komen, die nota bene uit publieke middelen betaald worden. Maar als Plasterk vasthoudt aan de wens om deze vijf uitzonderingen toe te kennen, stelt de ChristenUnie voor om het bedrag boven de Balkenende-norm van 181.000 euro per jaar niet te betalen uit de omroepbudgetten, maar uit de verenigingsgelden. Voordewind: "Laat het extra bedrag bovenop het riante salaris maar door de leden van die omroep betalen. Waarom zou iedere belastingbetaler daarvoor op moeten draaien?".

De lijn van de ChristenUnie is altijd heel duidelijk geweest. Iedereen in dienst van de publieke omroep dient onder de Balkenende-norm te worden gebracht. In 2008 verdienden nog 37 functionarissen meer dan 181.000 Euro. Wat betreft de ChristenUnie zijn dat er 37 te veel. Daarnaast is er nu nog sprake van hoge ontslagvergoedingen. De ChristenUnie vindt dit echt niet uit te leggen en diende gisteravond een motie in.

Joël Voordewind
Werkgelegenheid

Reacties op 'Laat riante salarissen door leden betalen'

Nieuwsarchief > 2009 > juli