ChristenUnie krijgt steun voor alcoholverbod tot 18 jaar

drank_610dinsdag 28 juli 2009 14:34

Veel gemeenten voelen ervoor om een landelijke grens van 18 jaar te hanteren voor verkoop van alcohol. Dat zegt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De ChristenUnie pleit al jaren voor een verbod tot de leeftijd van 18 is bereikt. Joël Voordewind: ,,Het is fijn om steun in de rug te krijgen. Met het oprekken van de leeftijd kunnen we veel schade aan jonge hersens voorkomen."

Zo'n 60 tot 70 procent van alle Nederlandse gemeenten zijn voor een verhoging van de minimumleeftijd. Met name grote steden en plattelandsgemeenten zouden graag zien dat jongeren pas na hun achttiende drank kunnen krijgen, omdat juist die gemeenten veel overlast hebben door drankgebruik onder jongeren. De gemeenten willen dat er een landelijke regeling komt voor een hogere leeftijdsgrens.

Minister Guusje ter Horst wilde in 2007 al verbieden dat jongeren onder de 18 jaar alcohol kunnen kopen. Maar ze kreeg toen geen voldoende steun van de Tweede Kamer. Veel gemeenten steunen dat plan dus wel. Binnenkort beginnen sommige gemeenten zelf al met een pilot om te kunnen zien wat de gevolgen zijn voor de overlast als jongeren pas op hun 18e aan drank kunnen komen.

Een uniforme afspraak zou effectiever zijn dan verschillend lokaal beleid. Als de verkoop van alcohol onder de 18 wordt verboden in Den Haag, maar wel wordt toegestaan in Rijswijk, kan iedereen op zijn vingers natellen dat jongeren dan gewoon in Rijswijk drank gaan kopen.

Alcohol
Joël Voordewind