Slob ondertekent crisismanifest Aid & Trade Gilde

vrijdag 28 augustus 2009 11:26

Donderdag is het Momentum Manifesto overhandigd aan en ondertekend door fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie, door leden van de Aid & Trade Gilde. Het Aid & Trade Gilde is een losvaste samenwerking van een aantal christelijke ‘jonge honden’ die op verschillende manieren vanuit hun werk of persoonlijke interesse betrokken zijn met ontwikkelingssamenwerking, eerlijke handel en mondiale duurzaamheid.

De tekst van het manifest:

De economische crisis is niet alléén slecht nieuws; een crisis biedt ook mogelijkheden. Om mensen wakker te schudden, en fundamentele veranderingen mogelijk te maken. Veranderingen zijn hard nodig: de economische crisis legt pijnlijk de manco's bloot van ons mondiale economische, sociale en ecologische systeem.

Het systeem is stuk.

De economische crisis is integraal verbonden met de vier andere crises: wereldwijde voedselschaarste; uitputting van natuurlijke hulpbronnen; de toenemende druk op natuur en klimaat, en de toenemende armoede van een groot deel van de wereldbevolking.

Het systeem vergoelijkt de uitbuiting van mens en milieu. Het zorgt voor een toenemende ongelijkheid in de verdeling van welvaart, zowel tussen Noord en Zuid als tussen rijk en arm binnen de armste landen. Sinds de bankencrisis is het aantal chronisch ondervoedden in de wereld gestegen van 840 miljoen naar 1 miljard medeburgers. Wij putten natuurlijke bronnen en energiebronnen uit in een veel sneller tempo dan deze te vervangen zijn. Ons mondiale leefklimaat raakt steeds verder en steeds sneller ontbost, overbevist en sterk vervuild.

Reageren op de economische crisis, zónder dit te koppelen aan de andere wereldwijde crises, is een grote fout.

Nu is de tijd om in te grijpen.

Daarom heeft het Aid & Trade Gilde, een groep 'jonge honden', het Momentum Manifesto opgesteld met voorstellen voor structurele oplossingen. Gericht op een toekomst voor onze wereld met , een duurzame economie waarin rekening wordt gehoudenmet mensen, milieu, en een eerlijke verdeling van welvaart. Zowel burgers, het bedrijfsleven en de overheid hebben hierin een rol te spelen. Ons manifest is nadrukkelijk gericht aan de overheid: zij is aan zet om de voorwaarden voor verandering te scheppen.

Wat vragen wij ?

1. Een nieuwe benadering van groei en welvaart
    Als iets waardevol is, moet het ook worden meegenomen in metingen van een gezonde samenleving. De 'gezondheid' van een economie moet dus niet  alleen gemeten op basis van het Bruto Nationaal Product (BNP). Ook bijvoorbeeld schone lucht, goed onderwijs en fatsoenlijke werkomstandigheden zijn waardevol.
  2. Verdeling van geldstromen tussen landen moet eerlijker wordenDankzij een semi-vrije markt, afspraken die eenzijdig uit het Westen zijn opgelegd en een torenhoge schuldenlast, exporteren armste landen permanent geld naar het rijke Westen. Bevrijdt armste landen hiervan en geef hen de mogelijkheid om toegevoegde waarde in eigen land te realiseren.
  3. Verduurzaming en harmonisering van belastingstelsels
  4. Ons belastingstelsels stamt uit de feodale tijd en is gericht op nationale systemen, terwijl onze economie wereldwijd opereert. Hierdoor kunnen bedrijven op grote schaal belastingen ontduiken in arme landen. Harmonisering en nieuwe vormen van belastingheffing zijn nodig met als doel lasten en inkomsten eerlijker te verdelen, ook op internationaal niveau; maak bijvoorbeeld duurzame en eerlijke producten BTW-vrij.
  5. KetenverantwoordelijkheidBedrijven dienen verantwoording af te dragen voor milieu- en mensenrechtenschendingen in hun productieketens, ongeacht waar die schendingen plaatsvinden. Verborgen kosten zoals het onderbetalen van werknemers of het uitbuiten van het milieu - waar nu vaak nog niet de kostprijs naar Westerse consumenten voor wordt doorberekend - moeten in de verkoopprijs van producten meegenomen worden.
  6. Transparantie over productieprocessenConsumenten dienen te mogen weten op welke manier producten gemaakt zijn. Op dit moment hoeft een Nederlands bedrijf geen antwoord te geven aan consumenten als ze bijvoorbeeld vragen of een product vrij is van gedwongen kinderarbeid. Al jaren wordt er in Den Haag gediscussieerd over deze mogelijkheid, maar tot nu toe zonder resultaat.
  7. De invoering van een Marktmeester
    Wijs een instantie aan waar mensen aan kunnen kloppen bij schendingen van grensoverschrijdende mensenrechten of bij milieu- of handelsdelicten. Creëer de marktmeester die nodig is om de onduurzame race to the bottom om te keren en leg een stevige en hoge ethische bodem onder de wereldhandel.
  8. Voortrekkerspositie van de Nederlandse overheid
    De Nederlandse overheid dient een voortrekkerspositie in te nemen om bovenstaande nationaal en mondiaal te verankeren. Nederland kan als voorbeeld- en testland functioneren en daarnaast haar invloed in de EU optimaal gebruiken, zodat de EU mondiaal ‘deze kar trekt’.

Nú is het moment om deze zaken aan te pakken, aangezien nú wordt gewerkt aan oplossingen om de huidige economische crisis aan te pakken. Deze window of opportunity zal wellicht niet lang open staan. Het implementeren van bovenstaande punten is noodzakelijk om een duurzame en rechtvaardige toekomst te waarborgen. Hierbij sluiten wij aan bij de oproep van dhr. Slob om een bredere maatschappelijke discussie over dit onderwerp aan te gaan.

Antonie Fountain

Blessed Wushe

Dille Dijkstra

Eelco Fortuijn