Burgemeester geen Bob de Bouwer

2008_Anker_610_RubenTimman_2woensdag 02 september 2009 14:35

De ChristenUnie vindt dat de bevoegdheden van de burgermeester niet alsmaar kunnen worden uitgebreid. Kamerlid Ed Anker: ,,Het kan niet zo zijn dat alle moeilijke gevallen maar bij de burgemeester op het bordje komen. Als we telkens nieuwe bevoegdheden toevoegen, wordt de burgemeester een soort Bob de Bouwer. Bij elk probleem moet Bob het oplossen, met als motto: Kunnen we het maken? Nou en of! Maar dat legt verantwoordelijkheden te makkelijk en te snel bij de burgemeester."

Anker: ,,Ik wil dat nieuwe bevoegdheden passen binnen de Gemeentewet en pleit voor een goed afwegingskader waaraan nieuwe bevoegdheden getoetst kunnen worden.”

De ChristenUnie vindt dat de burgemeester niet overal voor op kan draaien, dit vermindert immers ook het verantwoordelijkheidsgevoel van anderen. Zowel bij allerlei instellingen, als bij de burgers zelf. Bij het incident in Hoek van Holland was ook sprake van een reflex: de burgemeester zou het wel even aanpakken, want hij gaat over de openbare orde en veiligheid binnen zijn gemeentegrenzen. Maar vooraf georganiseerde knokpartijen door hooligans vallen onder gemeentegrensoverschrijdende problematiek, waar OM & politie allereerst hun taken hebben in preventie en opsporing. Anker: ,,De burgemeester heeft een stevige taak op het gebied van veiligheid en hij moet daarvoor een goed instrumentarium hebben. De notitie van het kabinet die nu voorligt schetst goed welke instrumenten de burgemeester heeft en geeft ook nog eens aan wat voor type zo’n burgemeester moet zijn. Dat is mooi, maar voor mijn fractie niet genoeg. Wij beschermen de burgervaders voor het imago van manusje-van-alles.”

Ed Anker

Reacties op 'Burgemeester geen Bob de Bouwer'