Slob wijst ‘decreet’ Van der Hoeven af

winkelstraat mensen uitgesnedendinsdag 08 september 2009 19:00

,,Minister Van der Hoeven kan niet in haar eentje bij decreet vanuit China beslissen dat ze de coalitieafspraak om de winkelsluitingswet beter te gaan handhaven, in de ijskast zet. Zeker niet nu berekeningen van het CPB daarvoor geen enkele grond bieden.’’

Dat zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob in reactie op de aankondiging van minister Van der Hoeven van Economische Zaken, dat zij de ,,ingang van de aanscherping koopzondagen’’ wil uitstellen tot januari 2011. Van der Hoeven stuurde deze mededeling vandaag naar de Tweede Kamer, tegelijk met de langverwachte berekeningen van het Centraal Planbureau naar de effecten van een betere handhaving van de winkelsluitingswet. Uit de berekeningen van het CPB blijkt dat de economische gevolgen zeker op de langere termijn verwaarloosbaar zijn. Slob: ,,Van de angstverhalen die belanghebbenden uit het grootwinkelbedrijf eerder dit jaar de wereld in stuurden, namelijk dat het wel twintigduizend banen of meer zou kosten, blijft helemaal niets over. En aan het geringe, tijdelijke banenverlies dat het CPB voorspelt kleeft ook nogal wat onduidelijkheid: gaat het om kostwinners of om studentenbaantjes? Kortom: heel wonderlijk dat de minister op dit moment vanuit China een uitstelbrief naar de Kamer stuurt. Het gaat om een coalitieafspraak, en die zet je niet opzij zonder de drie partijen die de coalitie dragen daarbij te betrekken.’’

Slob benadrukt nogmaals dat het de ChristenUnie begonnen is om een goede handhaving van de bestaande wet, zodat gemeenten geen misbruik meer kunnen maken van de ‘toeristische route’ (de mogelijkheid voor toeristische gemeenten om méér dan twaalf koopzondagen per jaar te hebben). Slob: ,,Het gaat ons om de behoud van de collectieve zondagsrust en om bescherming van werknemers en kleine zelfstandige winkeliers. Die hebben recht op een minister van Economische Zaken die ook pal staat voor hún belangen.’’

Arie Slob

Reacties op 'Slob wijst ‘decreet’ Van der Hoeven af'