Winkels in Holten blijven op zondag dicht

centrum Holtenwoensdag 09 september 2009 22:00

Een meerderheid van de Rijssens-Holtense politiek wil geen zondagsopenstelling van de winkels in Holten. Dat bleek maandagavond tijdens een vergadering van de commissie algemeen bestuurlijke zaken. CU, SGP en CDA waren tegen, maar VVD, PvdA en Gemeentebelang toonden zich voorstanders van zondagsopenstelling.

Aanleiding voor de discussie was een verzoek van de Holtense vestiging van supermarkt Albert Heijn om in 2010 enkele zondagen open te mogen zijn.

Raadslid B. Tijhof (Christen-Unie) vroeg zich af waar de maatschappelijke betrokkenheid van Albert Heijn uit blijkt. „Wij zijn tegen omdat we een rustdag willen en een rustpunt in de 24 uurseconomie. Bovendien hebben kleine ondernemers in Holten niet om deze openstelling gevraagd. Zij moeten dan noodgedwongen mee en dat vinden wij niet aanvaardbaar. Wij vinden dat het niet openstellen van AH het toeristisch karakter van Holten niet aantast.”

SGP-raadslid J. Ligtenberg sloot zich hier bij aan.

CDA-fractievoorzitter H. Dul keerde zich ook tegen een koopzondag, al wil hij die mogelijkheid openhouden als daarmee de toeristische aantrekkelijkheid van Holten vergroot wordt. Dul: „Noch de zondagsopenstelling van AH noch die van de andere winkels vergroot echter de toeristische aantrekkelijkheid.”

Bron: Reformatorisch Dagblad d.d. 8 september 2009

Nagekomen bericht:
In november 2009 heeft het college van B&W ook een verzoek voor openstelling op zondag van Dirk van den Broek afgewezen.

Commissie
In het land