Slob: ‘Juiste toon op het juiste moment’

200909_prinsjesdag_slob_netwerkdinsdag 15 september 2009 15:00

Het kabinet kiest de juiste toon voor het juiste moment, zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob in een eerste reactie op de Troonrede en de Miljoenennota. ,,De hersteloperatie voor een economie in crisis vergt een gebalanceerde combinatie van verzorgende en snijdende behandelingen, in de juiste volgorde. Geen paniek, maar vertrouwen en een vaste hand.’’

Slob: ,,De keuzes van het kabinet zijn zo helder als wat. Voor 2010 biedt het een investeringsbegroting  aan met maatregelen die pijn en bloedverlies op korte termijn bestrijden: zo veel mogelijk behoud van werkgelegenheid en koopkracht. Tegelijk kondigt het kabinet een heilzaam dieet aan voor de langere termijn. Dat is niet vooruitschuiven, maar vooruitdenken. En het is zeker niet zo dat de coalitie harde maatregelen in deze regeringsperiode uit de weg gaat; de brede heroverweging zal z’n uitwerking al krijgen in het jaar 2011. 1,8 miljard aan bezuinigingen in dat jaar zijn zelfs al ingevuld. Dat is moedig, dat is het leiderschap dat in deze tijd van de regering gevraagd mag worden.’’

Momentum
Slob benadrukt dat Nederland er niet naar moet streven zo snel mogelijk terugkeren naar z’n oude levensstijl: ,,Het momentum van de economische crisis moet worden aangegrepen om ongezonde en ziekelijke patronen uit het verleden af te leren. Daarom reken ik erop dat de regering ook in deze tijd zich niet eenzijdig focust op economisch herstel, maar tegelijk en met evenveel inzet streeft naar maatschappelijk en ecologisch herstel. Samen leven is meer dan samen werken; aan de dubbele opgaaf van het coalitieakkoord wil ik het kabinet blijven herinneren.’’

Beluister ook het radio-interview met Arie Slob van 12 september over Prinsjesdag.

20090912 ChristenUnie Radio 64kbps4,5 MBaudio/mpegdownload
Arie Slob