Wachtlijsten jeugdzorg dalen aanzienlijk

2009103 Congres_Rouvoetmaandag 02 november 2009 14:31

De wachtlijsten voor de provinciale jeugdzorg zijn het afgelopen kwartaal aanzienlijk gedaald met 25 procent. Van de jongeren die op 1 oktober 2009 langer dan 9 weken moeten wachten op zorg ontvangt 45 procent overbruggingszorg. Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin bericht dit vandaag aan de Kamer. De minister schrijft dat hij de Kamer pas na het laatste kwartaal definitief kan informeren over de eindresultaten van de prestatieafspraken over 2008 en 2009 met de provincies en de stadsregio’s.

Deze prestatieafspraken houden in dat gegeven de verwachte landelijke groei van de zorgvraag, er met de beschikbaar gestelde middelen eind 2009 geen jeugdigen langer dan 9 weken hoeven te wachten op hulpverlening.

Rouvoet: “Wij zijn een heel eind op de goede weg. Nu al staat vast dat er heel veel extra kinderen geholpen zijn. Het ziet er naar uit dat het niet alle provincies zal lukken om op 1 januari 2010 de wachtlijsten te hebben weggewerkt. Als provincies geconfronteerd worden met een hogere groei van de vraag dan was geraamd, is het ook niet redelijk om dat te verwachten. Maar alles is er op gericht om ook die wachtlijsten weg te werken.”

Bestuurslid Jeugdbeleid John Bos van het Interprovinciaal Overleg (IPO) is blij met de daling, zeker omdat in het tweede kwartaal nog een stijging van het aantal kinderen en jongeren dat provinciale jeugdzorg nodig heeft werd waargenomen. Een daling van de wachtlijsten betekent dat meer kinderen sneller geholpen worden. Het IPO verwacht dat de daling in het laatste kwartaal van dit jaar zal doorzetten.

Rotterdam en Amsterdam
De bestuurders van Rotterdam en Amsterdam hebben bevestigd dat ook zij de gemaakte prestatieafspraken zullen realiseren. Dit betekent niet één op één dat hiermee ook de wachtlijsten in deze stadsregio’s zullen zijn weggewerkt, omdat zij te maken hebben met een hogere groei dan geraamd. Rouvoet heeft de bestuurders van beide steden laten weten dat hun bevestiging bevredigend is en hij nu geen aanleiding ziet tot het starten van een aanwijzingsprocedure.

(Ministerie Jeugd en Gezin, 2 november 2009)

André Rouvoet
In de media

Reacties op 'Wachtlijsten jeugdzorg dalen aanzienlijk'