'Van Rompuy Eurorealist'

woensdag 25 november 2009 12:02

Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) is tevreden met de benoeming van de heer Van Rompuy en mevrouw Ashton. In zijn bijdrage aan het debat over de voorbereidingen van de Europese Raad prees Van Dalen de eurorealistische benadering van Van Rompuy. "Ik ben blij dat hij geen superman wil worden." De ChristenUnie-europarlementariƫr ziet in de Belg een echte eurorealist.

Van Dalen bedankte het Zweedse voorzitterschap voor de inspanningen van de afgelopen maanden. ,,Vooral de manier waarop Rubiks kubus op orde is gebracht aangaande de benoemingen van de heer Van Rompuy en mevrouw Ashton verdient respect.", aldus Van Dalen.

Van Dalen is tevreden met deze benoemingen omdat de heer Van Rompuy reeds heeft uitgesproken, dat zijn persoonlijke mening volstrekt irrelevant is geworden. ,,Die uitspraak getuigt van een wijs en verstandig inzicht. Ik feliciteer de heer Van Rompuy met deze eurorealistische benadering en zal hem er onverhoopt en desnoods aan blijven herinneren."

De Europarlementariër moet niets hebben van de afkeurende geluiden als zou de eerste vaste voorzitter onvoldoende profiel hebben. ,,Sommigen hadden kennelijk graag de opkomst gezien van een soort Europese superman. Ik deel deze opvatting zeker niet en de eerste uitspraken van de heer Van Rompuy stellen mij gerust: hij heeft te kennen gegeven nooit een dergelijke superman te willen worden."

Eurofractie
Peter van Dalen