Godsdienstvrijheid niet 'terughoudend' toekennen

Kerk in de werelddinsdag 01 december 2009 17:00

De ChristenUnie staat pal voor godsdienstvrijheid. Nederland moet niet aflaten om in de islamitische wereld te pleiten voor het recht van christenen om hun geloof te belijden en in kerken samen te komen. Dan kunnen we niet tegelijk in eigen land de vrijheid van andere godsdiensten beperken, of die vrijheid slechts ‘terughoudend’ toekennen. De enige begrenzing van de godsdienstvrijheid is de Grondwet en het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

Die overweging was reden voor de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer om vandaag tégen een motie te stemmen waarmee de SGP bij gemeenten en migrantenorganisaties wilde aandringen op ‘terughoudendheid ten aanzien van opvallende schotelantennes, het laten horen van islamitische gebedsoproepen en het bouwen van grote moskeeën en minaretten’.

De SGP bestrijdt in haar motie niet het wettelijk recht om minaretten en moskeeën te bouwen en schotelantennes te plaatsen. Met die wettelijke ruimte zou echter ‘terughoudend’ moeten worden omgegaan. Volgens de ChristenUnie biedt de wet gemeenten alle gelegenheid om welstandscriteria aan te leggen en overlast te bestrijden. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat er woestlelijke en monsterlijk grote moskeeën verrijzen, of dat er wouden van schotelantennes opschieten. Dergelijke ruimtelijk afwegingen worden lokaal gemaakt en de ChristenUniefractie in de Tweede Kamer heeft het vertrouwen dat gemeenten daarbij geen interventie van het rijk nodig hebben.

De SGP beroept zich in haar motie op 'gevoelens van vervreemding en onbehagen onder veel autochtone Nederlanders'. Ook de ChristenUnie heeft gevoelens bij de bouw van moskeeën en minaretten, maar dan vooral gevoelens van verdriet over oude en nieuwe Nederlanders die geen oog, oor en hart hebben voor de bron van onze christelijke cultuur: het evangelie van Jezus Christus. Het feit dat in moskeeën dat evangelie niet verteld wordt, mag echter geen reden zijn om voor deze gebouwen andere welstands- en overlastnormen aan te leggen dan voor pakweg een autoshowroom, een theater of reclamemast.

Namens de fractie legde Cynthia Ortega de volgende stemverklaring af:

,,Naar de overtuiging van de ChristenUnie is de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging een groot goed. Als we met overtuiging in Islamitische landen het recht van christenen bepleiten om hun geloof te kunnen belijden, kan het niet zo zijn dat we in ons eigen land het recht van andere godsdiensten om hun geloof te belijden inperken. Als er al beperkingen nodig zijn, dan binnen de kaders van het EVRM en de grondwet.

De fractie van de ChristenUnie constateert dat de heer Van der Staaij in zijn motie niet de wettelijke ruimte ter discussie stelt van o.a. het plaatsen van schotelantennes, bouwen van moskeen en minaretten, maar oproept tot overleg om met wijze terughoudendheid met dergelijke uitingen om te gaan;

Aangezien het hier echter gaat om afwegingen die in het kader van o.a. ruimtelijke afwegingen lokaal gemaakt moeten worden, heeft mijn fractie - vanuit het vertrouwen dat we in lokale overheden hebben - geen behoefte aan interventies vanuit de rijksoverheid.

Gelet hierop zullen wij tegen deze motie stemmen.’’

Cynthia Ortega
Godsdienstvrijheid