Rekening van N2000 niet bij ondernemers neerleggen

winter natuur 048woensdag 10 februari 2010 16:50

De ChristenUnie vindt het zorgelijk dat het grootste deel van de kosten voor N2000, een samenhangend Europees netwerk van beschermde natuurgebieden, bij ondernemers terecht komt. Kamerlid Ernst Cramer: ,,Kostenneutraal realiseren van N2000 is echt een farce. De minister heeft geen pasklaar antwoord op onze vragen hierover. Wij vinden het geen goede zaak dat een groot deel voor rekening van bedrijven in de omgeving komt. Natuurrealisatie kan niet gratis, de samenleving moet daaraan mee betalen!”

De ChristenUnie vindt dat sociaal-economische aspecten onvoldoende worden meegewogen in de beheerplannen. Het is een cruciaal onderdeel om met alle partijen in het gebied de doelen te gaan halen, en onvoldoende aandacht hiervoor leidt echt tot afzwakking van het draagvlak. Dat is nu al merkbaar in de praktijk. De ChristenUnie meent dat het onvoldoende opnemen van sociaal- economische aspecten ook noopt tot een nieuw herzieningsmoment, als dit wel voldoende is opgenomen. Immers: het opnemen hiervan kan aanleiding geven tot herbegrenzing of tot herziening van de doelen.

Steeds weer blijkt dat de uitvoering voor N2000, een samenhangend Europees netwerk van beschermde natuurgebieden, niet eenvoudig is. Dat Balkenende in een brief aan Barroso aandrong op aanpassing van dit natuurbeschermingsbeleid, draagt niet bij aan een positief klimaat ten opzichte van de plannen. Hoewel er goede initiatieven worden genomen om de natuurdoelen te halen, is er nog een aantal hobbels te nemen. Kamerlid Ernst Cramer: ,,Dat vraagt wel actieve sturing en ondersteuning. N2000 kan slagen, maar dan is strakke regie van de minister noodzakelijk.”

Een concreet knelpunt ziet Cramer bij de Wieden Weerribben/ Wanneperveen. Het verzoek tot herbegrenzing is afgewezen, omdat een vogelrichtlijngebied niet aangepast zou kunnen worden, tenzij sprake is van een kennelijke begrenzingsfout. Dat is volgens een flink aantal betrokkenen het geval. Er zaten geen vogels, er zitten geen vogels, en gebied is daarvoor niet geschikt. Alle partijen zijn het eens over noodzaak tot herziening van de grenzen. Cramer wil een klemmend beroep doen op de minister om gehoor te geven aan de argumenten uit het gebied en alsnog het gebied te herzien. Zo worden doelen alsnog gehaald, dat betekent enorme winst voor het draagvlak.

Ernst Cramer
Natuur en Milieu