ChristenUnie debuteert in zeven gemeenten

20100303-uitslagenavond-GMR-0037donderdag 04 maart 2010 10:51

De ChristenUnie debuteert in zeven gemeenteraden waar ze tot nu toe niet vertegenwoordigd was: Culemborg, Tiel, Rhenen, Appingedam, Strijen, Harlingen, Teylingen en de deelraad Rotterdam Charlois. Daarnaast is op tal van plaatsen zetelwinst geboekt: in Veenendaal, Kampen, Achtkarspelen, Ten Boer, Zwolle, Werkendam, Woudrichem en Hilversum bijvoorbeeld.

Over het totaal van Nederland is de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen voor de ChristenUnie nagenoeg stabiel. Dat geldt ook voor de landelijke opiniepeiling die gisteren parallel aan de lokale verkiezingen gehouden werd. Partijleider André Rouvoet constateerde dat de ChristenUnie lokaal én landelijk wordt beloond voor haar bijdrage aan een betrouwbaar bestuur. ,,We lopen niet weg als het moeilijk wordt. En als enige regeringspartij lijden wij geen verlies. Deze uitslag is een goede uitgangspositie voor de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni. Onze kiezers hebben ons de afgelopen jaren leren kennen als een stabiele en betrokken partij; ze zullen ons ook weer herkennen als dé christelijk-sociale partij met goede ideeën voor de toekomst van ons land.''

Over heel Nederland gezien zijn er zowel gemeenten waar de ChristenUnie zetelwinst boekt, als waar ze heeft moeten inleveren. Door een relatief klein stemmenverlies raken sommige ChristenUniefracties een zetel kwijt die ze in 2006 door reststemmen en lijstverbindingen wisten te bemachtigen. Groter is het verlies op Urk, de enige gemeente waar de ChristenUnie twee zetels verloor. Opvallend is voorts dat de partij vooral schade heeft opgelopen in de grotere steden: in Utrecht en Leiden krimpt de fractie van twee naar één zetel, in Den Haag, Haarlem, Eindhoven en Alkmaar zal de ChristenUnie niet meer vertegenwoordigd zijn in de nieuwe gemeenteraad. Teleurstellend is ten slotte dat de ChristenUnie niet heeft weten door te dringen in de provincie Limburg of in grotere steden als Amsterdam, Breda, Nijmegen en Tilburg.

Tegenover de genoemde teleurstellingen staan prachtige uitslagen met zetelwinst in gemeenten als Veenendaal, Kampen, Hilversum, Werkendam, Woudrichem, Ten Boer. Ook in verhouding tot andere partijen wist de ChristenUnie soms opvallend goed te presteren: zo is de partij voortaan de grootste in de gemeenten Putten en Hattem. Verder is opnieuwe een aantal 'witte vlekken' door de ChristenUnie ingekleurd: in Culemborg, Tiel, Rhenen, Appingedam, Strijen, Harlingen, Teylingen en de deelraad Rotterdam Charlois werd verkiezingsdeelname beloond met een zetel. En op plaatsen waar in 2006 verrassend winst geboekt werd (Heerenveen, Leeuwarden en Amstelveen bijvoorbeeld) wist de ChristenUnie die winst te consolideren.

Verkiezingen

Reacties op 'ChristenUnie debuteert in zeven gemeenten'

Nieuwsarchief > 2010 > maart