Minister Huizinga: 'Geen bindend klimaatakkoord in Cancun'

ijsberg_610woensdag 17 maart 2010 12:01

Demissionair minister Tineke Huizinga (Milieu) houdt er sterk rekening mee dat ook de volgende VN-klimaattop geen juridisch bindend akkoord bereikt over CO2-beperking. Die top vindt dit najaar plaats. ,,We moeten in het achterhoofd houden dat het pas lukt bij de daaropvolgende klimaattop, die in Zuid-Afrika'', zei de minister maandag na EU-beraad in Brussel.

Bij de VN-klimaattop in Kopenhagen bleek in december al geen bindend akkoord mogelijk tussen de deelnemende landen, tot teleurstelling van veel aanwezigen.

EU-commissaris Connie Hedegaard i (Klimaat) zegt bij de VN-top in het Mexicaanse Cancun vooral specifieke doelen te willen bereiken. ,,Wij staan klaar om resultaat te boeken, maar ik zie andere landen die daar geen akkoord willen'', zei ze, doelend op onder meer China. ,,We mogen de top in Cancun geen mislukking noemen als er geen bindend akkoord tot stand komt.''

De EU heeft steeds gezegd de eigen CO2-beperking te willen verhogen van 20 naar 30 procent in 2020 vergeleken met 1990, als andere grote regio's in de wereld meedoen. De EU-commissaris presenteert in juni een analyse om dat eventueel te herzien. Het doel van 20 procent is wellicht niet ambitieus genoeg, omdat de uitstoot al sterk vermindert door de recessie.

(www.europa-nu.nl, 15 maart 2010)

Zie ook het bericht: 'Huizinga klaagt over truckmotoren'

Klimaat
Tineke Huizinga