CDA, ChristenUnie en SGP breken met Burkestichting

zaterdag 06 november 2004 14:29

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Drie prominenten uit de 'Raad van aanbeveling' van de conservatieve Edmund Burke Stichting zijn opgestapt. De CDA'er Hans Hillen, Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) en Menno de Bruyne (SGP) zijn het niet eens met de nauwe banden die directeur Bart Jan Spruyt is aangegaan met het onafhankelijke Kamerlid Geert Wilders.

Hans Hillen zegt dat hij zijn naam wil geven aan de kwaliteit van het publieke debat in Nederland en niet aan een nieuwe politieke partij. Ook Van Middelkoop en De Bruyne vinden dat. Hillen betreurt het dat de Edmund Burke Stichting zich nu via haar directeur actief in de politiek gaat mengen. ,,De stichting is bedoeld om debatten te organiseren en moet boven en buiten de partijen blijven staan.''

Spruyt zegt ,,onaangenaam verrast'' te zijn door het besluit van de drie. Hij vermoedt dat hun negatieve oordeel te zeer is ingegeven door de ,,verknipte uitzending van NOVA-tv''. Met interviews, ook in het Nederlands Dagblad vandaag, hoopt Spruyt dat zijn uitleg de uitgetreden leden zal overtuigen en dat ze hun standpunt zullen herzien. ,,Ik hoop dat ze aan de Burke Stichting verbonden willen blijven.''

Die kans is niet groot, blijkt uit de reactie van ChristenUnie-senator Van Middelkoop. Met alle waardering voor het werk en de intellectuele capaciteiten van Spruyt, vindt Van Middelkoop dat de conservatief zich nu in partijpolitiek vaarwater begeeft. ,,Destijds bij de oprichting van de Edmund Burke Stichting heb ik het voorbehoud gemaakt dat de stichting als onafhankelijke denktank moest opereren.''

Of Spruyt nu als partijvoorzitter van de groep-Wilders óf als exclusieve denker in dienst van hem werkt, maakt Van Middelkoop niet uit. ,,Ik ben actief binnen de ChristenUnie en wil dan niet een andere partij aanbevelen.''

Hij vraagt zich hardop af of Bart Jan Spruyt er verstandig aan doet zich in het partijpolitieke gewoel te mengen. ,,,Op termijn kan dat het eind van de Burke Stichting betekenen'', denkt Van Middelkoop. De senator vindt de verbinding van de Burke Stichting met Wilders vooral ook ongelukkig omdat die in zijn ogen geen conservatief genoemd kan worden. ,,Geert Wilders is een reactionair geworden.''

Menno de Bruyne, voorlichter van de SGP-fractie en op persoonlijke titel lid van het comité van aanbeveling van de conservatieve denktank, hanteert dezelfde redenering als Van Middelkoop. ,,Ik heb gisterochtend de secretaris van het bestuur van de stichting, mr. Bas Wiegman, laten weten dat hij mijn naam kan schrappen.''

De contacten die Spruyt met Wilders is aangegaan, vorige week al in een gezamenlijk opinieartikel in Het Parool en nu de betrokkenheid bij een nieuwe, rechtse partij, gaan De Bruyne een ,,burg te ver''.

Het bestaansrecht van de Burke Stichting is juist dat het een platform is voor mensen uit verschillende partijen en stromingen. Het bevorderen van het conservatieve gedachtegoed kan slechts als het platform buiten partijpolitieke kaders opereert.

Nu Spruyt zich afficheert met een partij in oprichting wordt die doelstelling onderuit gehaald, vinden Van Middelkoop en De Bruyne. ,,Wanneer het beeldbepalende gezicht van de Burkestichting zich aan één persoon verbindt, heb ik daar moeite mee. Ik wil niet de concurrentie van mijn eigen partij aanbevelen'', zegt de Bruyne.

Prof. dr. George Harinck, als historicus verbonden aan de Vrije Universiteit en de Theologische Universiteit in Kampen, toont zich evenmin gelukkig met de gang van zaken. Ook Harinck is lid van de raad van aanbeveling van de Burke Stichting. ,,Ik vind het twijfelachtig wat er nu gebeurt'', zegt hij. Wel is hem opgevallen dat Spruyt bewust het woord partij niet in de mond neeemt. Als het er toch op uitdraait dat de directeur van de Burke Stichting zich aan Wilders verbindt, wordt de relatie met de conservatieve denktank problematisch, is de inschatting van Harinck. Hij vindt de ,,flirt met Wilders niet bijster interessant''. De historicus ziet het zogenaamde gat op rechts niet. Hij is het ook oneens met Spruyt dat er bij CDA, VVD en andere partijen geen aandacht meer is voor het conservatieve gedachtegoed. ,,Ik noem mij zelf nog steeds conservatief, maar niet in liberale zin. Het gaat mij om het christelijke element daarin'', aldus Harinck.

Reacties op 'CDA, ChristenUnie en SGP breken met Burkestichting'

Nieuwsarchief > 2004 > november