ChristenUnie Zwolle: stem tegen speelautomaten

donderdag 24 februari 2005 14:36

Referendum over speelautomaten

Op 2 maart aanstaande kunnen inwoners van de gemeente Zwolle zich in een referendum uitspreken over een nieuwe verordening over speelautomaten. Deze verordening maakt het de gemeente mogelijk in een nieuw te bouwen voetbalstadion een grote speelautomatenhal te openen. De fractie van de ChristenUnie Zwolle – met vijf leden vertegenwoordigd in de gemeenteraad - adviseert om tegen deze verordening te stemmen.

De gemeente Zwolle roept haar burgers juist op om vóór de nieuwe verordening te stemmen. De oude verordening, die dateert van 1989, bepaalt dat in Zwolle één locatie mag zijn waar speelautomaten worden geëxploiteerd en wel in het centrum van de stad. Met de nieuwe verordening wordt een tweede locatie aangewezen: de plaats waar ook een nieuw voetbalstadion moet verrijzen. Het aantal speelhallen in Zwolle blijft echter beperkt tot één. De nieuwe verordening staat wel een fors groter aantal speelplekken toe: maximaal 400 (in de huidige locatie zijn 79 speelplaatsen).

Geen bal zonder hal?

Met de nieuwe verordening (die door de gemeenteraad is aangenomen) wordt het mogelijk een geheel nieuw stadion voor Be Quick en FC Zwolle te bouwen met daarin een grote speelhal. Door de speelhal wordt het nieuwe stadion rendabel. Het college van B&W spoort met een campagne de Zwollenaren aan om vóór de verordening te stemmen, zodat een groot stadioncomplex mét gokhal mogelijk wordt. De campagne van B&W startte dan ook met de slogan ‘geen bal zonder hal’.

Deze campagne bracht politieke beroering te weeg. Onder meer de fractie van de ChristenUnie kwam in het geweer tegen deze één op één koppeling van de nieuwe verordening en de bouw van het stadion, omdat dit een verschuiving van het eigenlijke onderwerp van het referendum (de speelautomatenverordening) naar het nieuw te bouwen stadion is.

Na een spoeddebat over dit onderwerp afgelopen maandag heeft het college toegezegd de slogan ‘geen bal zonder hal’ niet meer te gebruiken. Wel zal het college de burgers duidelijk maken dat er wat het college betreft een directe relatie ligt tussen het stadion en de speelhal, als grote financiële drager van het complex. De winst is dat de boodschap dan meer in de nuance zal terechtkomen dan in de ongenuanceerdheid die een slogan altijd in zich heeft.

Stemadvies

Nu het college van B&W van Zwolle de bevolking oproept om vóór de nieuwe verordening te stemmen, geeft de fractie van de ChristenUnie haar leden des te nadrukkelijker het dringende stemadvies om tegen de verordening te stemmen, om te voorkomen dat het aantal speelautomaten fors wordt uitgebreid. Meer speelplekken werkt meer gokverslaving in de hand. Ondanks dat de fractie het belang van een nieuw en modern stadioncomplex onderschrijft, kan ze daarom niet akkoord gaan met de nieuwe verordening.

ChristenUnie-wethouder

De ChristenUnie is met één wethouder vertegenwoordigd in het college van B&W: de heer Janco Cnossen. Cnossen heeft niet ingestemd met het B&W-besluit vóór de verordening. Hij  heeft ruimte gevraagd en gekregen om niet deel te nemen aan een campagne waarin het raadsbesluit wordt verdedigd.

Raadgevend

Het referendum op 2 maart is een raadgevend correctief referendum. De uitslag van het referendum is het best te beschouwen als een zwaarwegend advies van de kiesgerechtigden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad moet beslissen wat zij met de uitslag van het referendum doet. dat doet de gemeenteraad tijdens een raadsvergadering op maandag 7 maart 2005.

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Zwolle: stem tegen speelautomaten'