Meer treinen over de grens

Thalys_610maandag 29 maart 2010 09:00

Kamerleden Ernst Cramer (ChristenUnie) en Ger Koopmans (CDA) hebben vandaag een initiatiefnota over grensoverschrijdend regionaal spoor ingediend. In deze nota wordt 40 miljoen euro verdeeld over de grensregio’s. De nota bevat uitgewerkte plannen om in de grensregio’s het grensoverschrijdend spoor sterk te verbeteren.

De nota is een vervolg op een nota uit 2008. Inmiddels hebben beide Kamerleden 40 miljoen euro geregeld voor het aanpakken van de eerste trajecten. Ger Koopmans: ‘Dit is geweldig nieuws voor de mensen in de grensregio’s. We kunnen hierdoor een hoop verbeterslagen maken’. De nota maakt het mogelijk dat er een nieuwe lightrailverbinding komt tussen Kerkrade en Aken via het regionale bedrijventerrein Avantis. Ook kan de intercity Eindhoven-Heerlen straks dankzij een spoorverdubbeling doorrijden naar Aken. Tenslotte komt er geld voor het heropenen van de verbinding Maastricht-Hasselt als tram en wordt er gewerkt aan een verbetering van het grensoverschrijdende spoor in Twente.

Bestaande spoorlijnen
Volgens de Kamerleden van CDA en ChristenUnie zouden nieuwe regionale verbindingen moeten worden gerealiseerd op die trajecten waar nu alleen maar intercity’s of ICE’s rijden. Ernst Cramer: “Verbindingen zoals Arnhem-Emmerich moeten de komende jaren een kans krijgen. Het spoor ligt er al. Barrières zoals de verschillende concessietermijnen en beveiligingssystemen zijn met goede wil oplosbaar.” Ook start er een proef om treinen vaker te laten rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim. Daarnaast is er volgens Koopmans en Cramer veel meer mogelijk met de bestaande spoorlijnen door kleine ingrepen zoals het aanleggen van inhaalsporen en het verbeteren van de reisinformatie.

Maar ook het langeafstandsvervoer kan volgens de Kamerleden worden verbeterd. De intercity Eindhoven-Keulen via Venlo moet weer in de dienstregeling worden opgenomen. Zij hebben zorgen over mogelijke bezuinigingen in Duitsland. Een spoorboog in Duitsland die deze verbinding rendabel kan maken dreigt te worden wegbezuinigd. Koopmans: “Minister Eurlings moet met zijn Duitse collega gaan praten om te zorgen dat noodzakelijke investeringen in Duitsland worden gedaan.”

In de initiatiefnota staan bijna 40 aanbevelingen. Een aantal aanbevelingen uit de vorige nota is inmiddels overgenomen door de minister. Enkele nieuwe aanbevelingen zijn:

-        Proeven met nieuwe grensoverschrijdende verbindingen zoals Eindhoven-Aken en Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf moeten worden gesteund met een startsubsidie. Deze intercityverbindingen moeten ook worden opgenomen in de nieuwe vervoerconcessie van NS.

-        In de kaartautomaten op alle stations moet een groter aanbod aan buitenlandse bestemmingen worden opgenomen.

-        Er moeten betere vervoersmodellen komen voor grensoverschrijdende verbindingen aangezien deze verbindingen in de praktijk veel beter blijken te scoren dan de huidige modellen berekenen.

-        Er moet een oplossing voor de OV-chipkaart bij grensoverschrijdend vervoer komen. Deze moet ook aan te vragen zijn voor bewoners met een buitenlands adres

-        Binnen Europa moeten afspraken worden gemaakt over consumenteninspraak. De markt is geliberaliseerd maar er is vaak slechts sprake van één vervoerder.

-        Bij de voorgenomen invoering van actuele reisinformatie in de binnenlandse treinen dient ook aangesloten te worden op de buitenlandse reisinformatie zodat hier geen nieuwe achterstand van het grensoverschrijdende openbaar vervoer ontstaat.

20100329 INITIATIEFNOTA De grenzen voorbij3,5 MBapplication/pdfdownload
Ernst Cramer

Reacties op 'Meer treinen over de grens'

Nieuwsarchief > 2010 > maart