EU mag duurzaam inkoopbeleid Nederland niet dwarsbomen

Banner Duurzaamheidzaterdag 08 mei 2010 14:10

Nederland wordt voor het Europese Hof gedaagd omdat de provincie Noord-Holland bij de aanbesteding van koffieautomaten biologische koffie of fairtrade-koffie eist. Kamerleden Wiegman en Ortega tekenen bezwaar aan: ,,Het is begrijpelijk dat de provincie niet andere producenten mag uitsluiten door een specifiek keurmerk te eisen, maar dat is hier niet het geval. Het zou dus ronduit vreemd zijn als de EU ons duurzaam inkoopbeleid wil dwarsbomen onder het mom van concurrentievervalsing.”

De ChristenUnie vindt dat het mogelijk moet zijn voor gemeenten en provincies om een bewuste keuze willen maken voor eerlijk en duurzaam, de partij moedigt dit zelfs aan. Nederland zou zich hier ten volle voor moeten inzetten in de Europese Unie. Als het bij aanbestedingen om de laagste prijs gaat, delven waarden als duurzaamheid en eerlijke handel het onderspit. Kamerleden Wiegman en Ortega dienen schriftelijke vragen in.

Vragen van de leden Wiegman-van Meppelen Scheppink en Ortega-Martijn (ChristenUnie) aan de minister van VROM en de minister van Economische Zaken over het bericht dat Nederland voor het Europese Hof wordt gedaagd omdat de provincie Noord-Holland bij de aanbesteding van koffieautomaten biologische koffie of fairtrade-koffie eist.

1. Kent u het bericht “Nederland voor Europees Hof gedaagd om koffieautomaat”?

2. Hoe beziet u deze actie van de Europese Commissie in het licht van de recente uitspraak van de voorzieningenrechter over de gemeenten Alkmaar en Den Helder, die juist criteria voor eerlijke handel hebben opgenomen en in het gelijk zijn gesteld?

3. Is voor (decentrale) overheden voldoende duidelijk welke fairtrade- en duurzaamheideisen mogen worden gesteld?

4. In hoeverre delven waarden als duurzaamheid en eerlijke handel het onderspit ten opzichte van de laagste prijs in aanbestedingen? Zijn er verbeteringen mogelijk?

5. Zijn overheden voldoende in staat om te voldoen aan de criteria voor duurzaam inkopen, gezien deze recente actie door de Europese Commissie?

(1 NOS, 5 mei 2010, http://nos.nl/artikel/155302-nederland-voor-europees-hof-gedaagd-om-koffieautomaat.html)

Cynthia Ortega
Esmé Wiegman