ChristenUnie presenteert 10 puntenplan voor gezin tijdens Opwekking

20100522 Opwekkingzaterdag 22 mei 2010 13:00

'Als u het gezin belangrijk vindt, kijk dan uit aan welke partij u uw stem op 9 juni geeft. Er zijn heel wat partijen die menen dat de bezuinigingen ten laste van gezinnen moeten gaan. Bij de VVD raak je als gezin met 3 kinderen meer dan 2000 euro kwijt."

Die waarschuwing liet lijsttrekker André Rouvoet horen bij de lancering van een 10-puntenplan voor het gezin van de ChristenUnie. "Bij de Christenunie zitten gezinnen goed: wij steken juist extra geld in gezinsvriendelijke maatregelen".

Rouvoet lanceerde samen met kandidaat-Kamerlid Reinier Koppelaar het plan op het terrein van festival Opwekking bij Walibi World in Flevoland. Jaarlijks bezoeken tienduizenden mensen dit festival.

Rouvoet en Koppelaar lieten 10 ballonnen opstijgen met daaraan een envelop, symbolisch geadresseerd aan 'alle gezinnen van Nederland'. Bekijk hier foto's op Hyves

In het plan wordt onder meer voorgesteld om extra geld uit te trekken voor de kindgebonden regelingen. Voor kinderen tot 6 jaar komt er sowieso 200 euro bij. De ChristenUnie wil huizen voor startende gezinnen betaalbaar maken door afschaffing van de overdrachtsbelasting. Bij een woning van 200.000 euro scheelt dit zo'n 12000 euro in de aanschaf. Verder moet combineren van arbeid en zorg eenvoudiger worden door verdubbeling van de tegemoetkoming tijdens het ouderschapsverlof. Het verschil in behandeling tussen kostwinners en tweeverdieners in het belastingstelsel moet worden verkleind door introductie van een gezinskorting. Deze komt in de plaats van de omstreden algemene heffingskorting, die veel partijen willen afschaffen.

Het 10 punten plan stelt: "In het gezinsleven komt heel veel bij elkaar: opvoeding, werk, sport, sociale contacten. Kinderen worden er gevormd voor het leven. Voor ouders is het vaak zoeken naar de goede balans. Hoe zorg je als ouder dat je naast je baan voldoende tijd aan je kinderen, je huwelijk of aan vrijwilligerswerk kunt besteden? Hoe zorg je dat je kinderen weerbaar zijn tegen de stroom van informatie en invloeden, welke grenzen stel je aan experimenteren en ongezond gedrag?" Reinier Koppelaar: "De ChristenUnie heeft zich de afgelopen jaren voor een gezinsvriendelijk beleid ingezet en wil dat de komende jaren blijven doen. Omdat ouders aan kinderen een sterke basis meegeven, mag ons dat als samenleving wat waard zijn, ook financieel. Dus wie niet wil korten op de kinderbijslag komende kabinetsperiode, maar juist wil investeren in het gezin moet bij de ChristenUnie zijn."

20100519 gezin is de toekomst-reinierkoppelaar-1,4 MBapplication/pdfdownload
Reinier Koppelaar
Verkiezingen

Reacties op 'ChristenUnie presenteert 10 puntenplan voor gezin tijdens Opwekking'