Slob: ‘OV-kaart voor minderjarige MBO’ers en behoud basisbeurs’

Campagnetourbus_verkiezingenwoensdag 26 mei 2010 09:41

,,Naast HBO- en WO-studenten moeten ook minderjarige MBO-ers een OV-jaarkaart krijgen”, dat stelt fractievoorzitter Arie Slob vandaag tijdens de verkiezingstour van de ChristenUnie in Groningen. Hij legt daar een werkbezoek af aan de IB-groep. Verder wil de partij de basisbeurs behouden om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te blijven waarborgen.

Slob: ,,Het is vreemd dat meerderjarige MBO-ers wel, en minderjarige geen OV-jaarkaart krijgen. Ook minderjarige MBO-ers moeten soms flinke afstanden af te leggen. Bovendien vinden we het allemaal belangrijk dat MBO-ers praktijkervaring opdoen via een stage. Voor iedere MBO-student een OV-jaarkaart – ongeacht leeftijd - is daarom eerlijker en biedt meer keuzevrijheid. Reiskosten mogen geen belemmering zijn voor studenten om te kiezen voor een school die bij hen past.”

Slob is duidelijk over de aanpak van frauderen met studiefinanciering. Als jongeren misbruik maken van het ontvangen van studiefinanciering, dan vervalt wat Slob betreft het recht op daarop. “Denk aan studenten die onterecht aangeven uitwonend te zijn.”

Verkiezingen

Nieuwsarchief > 2010 > mei