Koppelaar: "Scherp profiel ChristenUnie is goede strategische keuze"

Reinier Koppelaar op ECPM congres610x192zaterdag 29 mei 2010 13:27

"Drie jaar regeringsdeelname van de ChristenUnie heeft veel opgeleverd. Dit succes bewijst dat staan voor een scherp politiek profiel het uitoefenen van invloed niet uitsluit, maar een goede strategische keuze is." Dat zei Reinier Koppelaar, politiek adviseur van André Rouvoet en kandidaat nr 11 voor de ChristenUnie vandaag tijdens het congres van de Europese Christelijke Politieke Beweging (ECPM) in Brussel.

De politiek adviseur verklaarde het succes door te wijzen op enkele strategische keuzes die de partij heeft gemaakt. "We hebben ons gepositioneerd als een partij die reële oplossingen biedt voor reële problemen. We spreken over oplossingen voor de toekomst, niet over een terugkeer naar het verleden. Vandaar de titel van ons nieuwe programma 'Vooruitzien'." Ook wees Koppelaar op het belang van taalgebruik dat bruggen slaat en 'common ground' creëert. Als voorbeeld wees hij op het overbruggen van de tegenstelling tussen het 'pro choice' motief van de sociaal-democraten en het 'pro life' motief van de ChristenUnie. "Staatssecretaris Bussemaker kon zich inleven in ons pleidooi voor opvang van tienermoeders doordat wij haar erop wezen dat meisjes die hun kindje wilden houden feitelijk die keuze niet kunnen maken als er geen opvang voor hen is. Zo gaan bescherming van het ongeboren leven en vergroten van de keuzevrijheid hand in hand."
Verder heeft de ChristenUnie getoond een 'passie voor politieke oplossingen' te hebben en geen 'honger naar macht': "de Nederlandse bevolking beschouwt onze politici als verantwoordelijke bruggenbouwers" stelde Koppelaar.

Maar de belangrijkste strategische keuze is geweest om vast te houden aan een scherp en uitgesproken profiel. "Als je niet hoog inzet in je programma, verslechtert je positie in eventuele coalitieonderhandelingen en kun je dus minder bereiken". Interessant is dat jongeren zich aangesproken voelen door deze keuze: uit gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt een hoger percentage jongeren tussen de 18 en 25 jaar voor de ChristenUnie dan voor het CDA te kiezen. "Kennelijk begrijpen jongeren dat wanneer je staat voor je idealen je daarvan meer kunt bereiken dan wanneer je bij voorbaat water bij de wijn doet".

Toen de ChristenUnie besloot tot het kabinet van CDA en PvdA toe te treden, riep dat spannende vragen op. Slagen we erin politieke resultaten te boeken? Zullen we een betrouwbare en stabiele partner blijken te zijn? En blijven we onszelf? Evaluatie van die drievoudige missie leidt tot een positief antwoord. Er zijn resultaten geboekt op de speerpunten waarmee de ChristenUnie de verkiezingen van 2006 won: Jeugd en gezin (Centra voor Jeugd en Gezin, kindgebonden budget), opkomen voor kwetsbaren (opvang voor tienermoeders, palliatieve zorg, uitstapprogramma's prostituees, schuldhulpverlening) en kiezen voor duurzaamheid (vervuilende auto's zwaarder belast, investering in waterveiligheid).
Ook heeft de ChristenUnie zich een stabiele en betrouwbare partner betoond: het algemene beeld is dat de ChristenUnie een bemiddelende rol speelde, en bij de val van het kabinet vond 0% van de bevolking dat dit te wijten viel aan de ChristenUnie.
Bij dit alles is de ChristenUnie trouw aan zichzelf gebleven. Dat blijkt uit het nieuwe partijprogramma, dat de lijnen uit het verleden doortrekt. "We hebben compromissen gesloten om samen te werken in de coalitie, maar we hebben geen water in de wijn van ons programma gedaan" aldus Koppelaar.

Reinier Koppelaar

Nieuwsarchief > 2010 > mei