Werkbezoek ChristenUnie-kandidaten in Bodegraven-Reeuwijk

topbanner werkbezoek 20100604maandag 07 juni 2010 14:20

Kamerleden van de ChristenUnie (waaronder Arie Slob en Ernst Cramer) bezochten afgelopen maandag 4 juni Reeuwijk en Bodegraven. Met een prachtig zonnetje in de rug nam John van Gemeren (gids, eco hydroloog) van de Watersnip hen mee de Reeuwijkse Plassen op om hen het karakteristieke van de omgeving uit te leggen en aandacht te vragen voor de knelpunten nu realisering van de ecologische verbindingszone steeds dichterbij komt. Vooral de waterkwaliteit welke in 2015 gerealiseerd moet zijn, is er nog niet.

Daarna werd een bezoek gebracht aan V.O.F. Verhoef Dairy Farm in Nieuwerbrug. De Kamerleden en het uitgebreide gezelschap werden door de fam. Verhoef onder melkenstijd hartelijk welkom geheten en kregen een rondleiding over de boerderij. Daarin werd het proces van melken tot kaasbereiding gevolgd. Het jongvee werd niet overgeslagen en zo werd duidelijk dat er niet alleen kandidaat Kamerleden bestaan, maar dat er ook kandidaat melkvee is. Na de knelpunten in kaart te hebben gebracht werd het bezoek met het drinken van een glas verse koemelk afgerond.

Om meer zicht te krijgen op het uitgangspunt van de plaatselijke ChristenUnie voor een ‘groen Groene Hart’ werd het fort Wierickerschans bezocht.
Peter Kraan gaf een bezielende rondleiding en wist de droom om het fort een nieuwe functie als hét multifunctionele centrum van het Groene Hart in de voorlichting en toeristische ontwikkeling te geven, over te brengen en de aanwezigen te raken.

Burgemeester Jan Elzinga van Reeuwijk  bracht het unieke van deze omgeving en de mooie veenweidegebeiden onder de aandacht. Een situatie van kansen en bedreigingen. Niet alles kan blijven zoals het is. Het is in beide gemeenten ook niet overal hetzelfde. Bodemdaling is een belangrijk gegeven. Verbreding van het agrarisch ondernemerschap ligt dan volgens hem voor de hand.

Ook gaf  hij aandacht aan de kleine kernen in het Groene Hart. Hij gaf aan dat de nieuwe gemeente het voorzieningenniveau in de kleine kernen willen handhaven. Hij deelde mee dat de Reeuwijkse Hout en het Fort Wierickerschans worden ontwikkeld tot recreatiegebied en de provincie toegezegd heeft om een fietspad tussen beide recreatiegebieden aan te leggen.

Jacques Vork van de Groene Hart agenda gaf een inkijk in de doelstelling om het Groen Hart als merk te promoten, gelijk aan de Veluwe. Belangrijk daarbij is dat de inwoners trots zijn op hun omgeving en de kansen benutten die zich steeds meer aandienen en soms anders zijn dan vroeger.

Gedeputeerde Evertse van de provincie Zuid-Holland benadrukte de deskundigheid van de agrarische ondernemer en dat deze zijn prijs waard is.
Hij deed een beroep op de landelijke politiek om dit als uitgangspunt te kiezen en consistent te blijven in de uitgangspunten.

Arie de Groot, fractie-voorzitter van de ChristenUnie te Bodegraven sloot de dag af met het overhandigen van de video-presentatie over het Groene Hart  aan Arie Slob en Ernst Cramer. Arie Slob bedankte allen die zo hard bezig zijn en zo trots zijn op hun woongebied : het Groene Hart. Het bezoek aan de Wierikerschans vond hij te kort hebben geduurd en gaf aan zeker terug te komen.

Aanvullende informatie kunt U verkrijgen bij: A. de Groot. 06-51189526.

Arie Slob
Ernst Cramer