Schuurman: nertsenhouderij verantwoord afbouwen

2010_AP_Egbert_Schuurman (2 van 2)dinsdag 05 oktober 2010 12:04

Het fokken van nertsen moet uiteindelijk worden verboden, maar de ChristenUnie wil de nertsenhouders niet in de kou laten staan. Dat is de inzet van ChristenUnie-senator Egbert Schuurman, tijdens een debat over de kwestie in de Eerste Kamer. Naast de voorgestelde afbouwregeling tot 2024 pleit Schuurman vandaag voor compensatie op maat voor ondernemers die dat nodig hebben.

De Eerste Kamer buigt zich dinsdag over het voorstel van SP en PvdA om het fokken van nertsen te verbieden. En de ChristenUnie heeft een sleutelrol. Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde al eerder in met een fokverbod omdat partijen het „moreel onaanvaardbaar” vinden om nertsen louter voor hun bontvelletje in kooien te houden terwijl het dier in het wild solitair leeft en een territorium heeft. CDA, VVD en SGP stemden tegen, onder meer vanwege te verwachten schadeclaims en de vrees dat fokkers naar een ander land uitwijken waardoor de nertsen er nog niet beter van worden.

De ogen zijn dinsdag gericht op de ChristenUnie, die voor een dilemma staat. Ze wil een verantwoorde afbouw van de sector waarbij nertsenhouders geen zondebokken mogen worden die er financieel bij inschieten door een politiek besluit. Anderzijds weten de fokkers al geruime tijd dat er „vroeg of laat” een einde komt aan deze dierhouderij en toch investeerden ondernemers ook de afgelopen jaren nog risicovol in hun bedrijven, aldus Schuurman.

De partij hecht ook sterk aan „een verantwoorde omgang met dieren” en vindt dat er vraagtekens zijn te zetten bij de „industriële manier” waarop dieren worden gehouden. „De nerts hoort niet thuis in een schuur en in een kooi”, meent Schuurman die aangeeft dat natuurlijk gedrag voor het roofdier niet mogelijk is in de kooi waarin het wordt gehouden.

Bron: ANP

Lees hier het opinieartikel dat verscheen in het Nederlands Dagblad.

Dierenwelzijn
Eerste Kamer
Egbert Schuurman

Reacties op 'Schuurman: nertsenhouderij verantwoord afbouwen'