ChristenUnie vraagt kabinet om beleid voor gezin

gezin-op-stranddinsdag 26 oktober 2010 12:48

De ChristenUnie richt vandaag in het Kamerdebat over de regeringsverklaring haar pijlen op het CDA, omdat het regeerakkoord zwijgt over gezinnen. Fractievoorzitter André Rouvoet daagt de nieuwe regering uit alsnog een gezinsparagraaf op te stellen. ,,Waar is het belang van het gezin als kleinste samenlevingsverband gebleven?’’, vraagt Rouvoet. De ministerspost voor Jeugd en Gezin, die hijzelf in de vorige kabinetsperiode bekleedde, is afgeschaft. ,,Dat is nog niet het ergste, maar nergens in het regeerakkoord staat iets over het versterken van gezinnen.’’

Volgens Rouvoet lijkt het gezin voor het nieuwe kabinet ,,een kostenpost’’ te zijn; hij leidt dat af uit de financiële paragraaf van het regeerakkoord. De bezuiniging op het kindgebonden budget, die vooral grotere gezinnen treft, en het in 2012 weer terugdraaien van de verhoging die voor 2011 gepland staat, zijn de ChristenUnie een doorn in het oog.

Daarnaast noemt Rouvoet de ,,rigoureuze’’ ingreep in de belastingkorting voor niet-werkende partners en de herinvoering van de sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kleine kinderen.

Rouvoet stelt ,,met spijt en grote zorg te constateren dat het kabinet- Rutte, waar het CDA onderdeel van uit maakt, drastisch breekt met het in de vorige kabinetsperiode ingezette gezinsbeleid’’.

Hij vraagt premier Rutte vandaag alsnog met een gezinsparagraaf te komen, en anders zal de ChristenUnie daar morgen zelf voorstellen voor doen.

(Lees het volledige artikel in het Nederlands Dagblad, 26 oktober 2010)

André Rouvoet
In de media

Reacties op 'ChristenUnie vraagt kabinet om beleid voor gezin'