Scharlaken Koord blij met verlengde steun voor uitstappende prostituée

prostitutiedinsdag 07 december 2010 17:04

Het voorstel van de ChristenUnie om de uitstapprogramma’s voor prostituees ook in 2011 te financieren krijgt steun van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Waarschijnlijk kunnen de uitstapprogramma’s van Scharlaken Koord hierdoor ook in het nieuwe jaar deels door de overheid worden gefinancierd. Steun vanuit de achterban blijft echter hard nodig.

‘De dreiging van stopzetting van deze belangrijke programma’s lijkt voorlopig van de baan’ , zegt André Rouvoet, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. ‘Deze vrouwen die onder vaak verschrikkelijke omstandigheden hun werk moeten doen bieden we hiermee ook in 2011 een uitweg. Dit is zonder meer goed nieuws voor organisaties als het Scharlaken Koord, maar zeker voor de vrouwen waarvoor we dit doen en aan wie een gemeente als Amsterdam nú al “nee” dreigde te moeten verkopen.’ Rouvoet diende zijn amendement in bij de begrotingsbehandeling van Justitie en Veiligheid. De ChristenUnie verwacht dat alle partijen, die eerdere acties van de ChristenUnie om de uitstapprogramma’s te realiseren hebben gesteund, nu weer die steun zullen verlenen.

Motie
In 2008 maakte de ChristenUnie het mogelijk dat 15 miljoen euro beschikbaar kwam voor het ontwikkelen van uitstapprogramma’s. In dat jaar is er ook een ChristenUnie-motie aangenomen waardoor het stimuleren van uitstapprogramma's structureel onderdeel zou orden van het prostitutiebeleid.  Deze motie is nog niet uitgevoerd. Het leek er op dat men bijvoorbeeld in Amsterdam nu al ‘nee’ moest verkopen aan vrouwen die uit de prostitutie willen stappen en een beroep wilden doen op een uitstapprogramma. Wat de ChristenUnie betreft kan het niet zo zijn dat zodra de ChristenUnie uit de regering verdwenen is, de ontwikkeling van de uitstapprogramma’s wordt stopgezet. ‘Dat zou weggegooid geld zijn’, aldus de partij. ‘Door dit jaar 2 miljoen beschikbaar te stellen, kan de impuls om de uitstapprogramma’s verder te ontwikkelen worden voortgezet.’

Direct actie
Marijke Bakker, manager van Scharlaken Koord, is blij dat christenpolitici zich hard maken voor de financiering van uitstapprogramma’s. ‘We hebben zelf contact opgenomen met een aantal christenpolitici. Het is mooi om te merken dat ze vrijwel direct actie ondernemen.’ Het is nog niet bekend hoe het geld verdeeld wordt onder de organisatie die uitstapprogramma’s voor prostituees faciliteren. Voor Scharlaken Koord blijft het dus zaak om alle zeilen bij te zetten. ‘Het gaat om een gedeeltelijke vergoeding van onze uitstapprogramma’s in Amsterdam, Deventer en Haarlem’, legt Marijke uit. ‘De vergoeding loopt tot juli 2011. Dan is het de bedoeling dat plaatselijke gemeentes de programma’s deels gaan financieren, maar vanwege de bezuinigingen is dat onzeker.’

Evaluatie
Volgend jaar zal de Kamer debatteren over de evaluatie van de uitstapprogramma’s en de kaderwet prostitutie. Ook zal de Kamer spreken over de afspraak uit het regeerakkoord om de prostitutieleeftijd te verhogen naar 21 jaar. Voor het realiseren van deze ambitie is een voldoende aanbod van uitstapprogramma’s cruciaal. De ChristenUnie en Scharlaken Koord vinden het belangrijk dat de drempel om te stoppen met prostitutie en ander werk te zoeken verlaagd wordt. Nu is dat zeker niet het geval. Vrouwen staan vaak onder druk van pooiers en loverboys. Bovendien hebben veel prostituees schulden en huisvestingsproblemen. Zonder hulp van buitenaf is het voor deze vrouw bijna onmogelijk om uit die schulden te komen. Uitstapprogramma’s helpen deze vrouwen aan een nieuwe baan en een nieuwe toekomst.

(Bron: Scharlaken Koord)

André Rouvoet
Justitie

Reacties op 'Scharlaken Koord blij met verlengde steun voor uitstappende prostituée'