ChristenUnie stelt strafbaarstelling prostitutie in vooruitzicht

woensdag 16 november 2011 10:31

De ChristenUnie komt met een initiatiefwetsvoorstel als blijkt dat de aangescherpte prostitutiewet niet werkt. Tweede Kamerlid Carola Schouten: ,, We hebben al elf jaar gewacht met de regulering van de prostitutiesector na de opheffing van het bordeelverbod. Het ‘Uur U’ is aangebroken. We kunnen ons niet nog meer slachtoffers van uitbuiting en mensenhandel permitteren. Als blijkt dat die nieuwe wet nog steeds geen drempels opwerpt voor mensenhandelaren, zijn verdergaande maatregelen noodzakelijk. Dan is het tijd voor het ‘Zweedse model’ waarbij de klant van een prostituee strafbaar wordt. We mogen niet meer langer wegkijken.”

De partij wil dat de prostitutiewet verder wordt aangescherpt en presenteert vandaag een actieplan met 10 verbeterpunten. Schouten: ,,Signalen van vermoeden dat de prostituee gedwongen haar werk doet, aan de balie van de Kamer van Koophandel of bij de GGD, moet op een centraal punt gemeld worden. We willen meer politiecapaciteit om mensenhandel tegen te gaan en de strafmaat moet omhoog naar 12 jaar, gelijk aan verkrachting.” Schouten wil dat de minister waar nodig met aanvullende regelgeving komt.

De ChristenUnie vindt dat er geen tijd verloren mag gaan. Zodra blijkt dat de nieuwe wet niet voldoet moet het voorstel klaar zijn voor behandeling, om niet weer jaren verloren te gaan. De ChristenUnie wil onderzoeken of ‘het Zweedse model’ toepasbaar is in Nederland. In Zweden zijn pooiers en prostituanten (bezoekers of klanten van een prostituee) strafbaar gesteld. De prostituee is daar niet strafbaar omdat het land ervan uitgaat dat sekswerkers slachtoffers zijn. Prostitutie op straat lijkt er sterk te zijn verminderd, en de politie vangt signalen op dat de mensenhandelaren liever niet meer naar Zweden gaan. Schouten: ,,Ik wil binnenkort naar Stockholm afreizen om te spreken met politie, justitie, hulpverleners en politici om na te gaan of wij van Zweden kunnen leren om dit grote onrecht te bestrijden.

Lees hieronder het actieplan

Carola Schouten