Ortega: nieuwe Wet Werken naar Vermogen is gedrocht geworden

cynthia+ortega+tweede+kamer-610woensdag 01 februari 2012 16:04

Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn: ,,Staatssecretaris de Krom kan wel zeggen dat er een omslag in denken moet komen over mensen met een beperking, maar op het moment dat hij boter bij de vis moet doen om dit te bewerkstelligen, geeft hij niet thuis. Dit wetsvoorstel zal een toename van regeldruk betekenen juist door het feit dat het kabinet gekozen heeft voor ‘gescheiden’ uitvoering van de regelingen voor mensen met een beperking. Deze groep wordt weer het kind van de rekening op alle fronten.”

Volgens Ortega-Martijn is van een integrale ondersteuning vanuit deze wet, de WMO, jeugdzorg en AWBZ onvoldoende sprake. ,,Veel Wajongers zullen door de huishoudinkomenstoets weer helemaal economisch afhankelijk gaan worden van hun ouders, zonder dat zij perspectief hebben op een baan. Want dit betekent dat zij niet vallen onder de WWNW. De vraag is dan of gemeenten gaan investeren om hen aan werk te helpen. Dit worden de nieuwe Nuggers (niet uitkeringsgerechtigden) van de 21ste eeuw, die achter de geraniums komen te zitten. Dat is onbestaanbaar en getuigt juist niet van een omslag in denken.”

De gemeenten krijgen geen financiële middelen erbij en zullen het geld gaan gebruiken daar waar hun eerste verantwoordelijkheden liggen. Ortega-Martijn vindt dat werk moet lonen en dat ziet zij onvoldoende gebeuren via het instrument van loondispensatie. Ortega-Martijn: ,,Door het onderhandelen over en weer met de coalitie- en gedoogpartijen en het veld is dit wetsvoorstel verworden tot een gedrocht. Dat is ontzettend jammer. Want als ChristenUnie zijn wij een voorstander van het integreren van sociale regelingen, echter niet op deze manier.”

Cynthia Ortega

Nieuwsarchief > 2012 > februari