Lancering van Europese werkgroep vrijheid van godsdienst en levensovertuiging

039dinsdag 18 december 2012 11:06

Maandagavond 17 december hebben onder meer SP-Europarlementariër Dennis de Jong en CU-Europarlementariër Peter van Dalen de werkgroep van Europarlementariërs voor vrijheid van godsdienst en levensovertuiging gelanceerd. De Jong: ‘Deze vrijheid is een van de fundamentele mensenrechten en vormt een belangrijke toetssteen voor andere mensenrechten in een samenleving. Zij omvat het recht om een godsdienst aan te hangen maar ook het recht om niet te geloven. ChristenUnie Europarlementariër Peter van Dalen vult aan: ‘De EU heeft in al haar verdragen met derde landen staan dat vrijheid van godsdienst en levensovertuiging gerespecteerd zal worden. Nu moet de EU mensenrechten schendende landen aanspreken op de verantwoordelijkheden die ze via verdragen zijn aangegaan.’

De werkgroep van Europarlementariërs is opgericht om het aanspreekpunt te zijn voor de Europese Dienst voor Extern Optreden van Catherine Ashton, de Europese Commissie, de lidstaten en belangrijke internationale organisaties en netwerken. De werkgroep richt zich alleen op het externe beleid en zal zich niet direct bezighouden met de situatie binnen de Europese Unie zelf. Kerntaak voor de werkgroep wordt de bijdrage aan het jaarlijkse rapport van het Europarlement over de mensenrechten in de wereld. De werkgroep zal daarvan het onderdeel schrijven dat gaat over schendingen van de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Ook zal de werkgroep de richtsnoeren voor Europese ambassades over schendingen van de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging die binnenkort verschijnen van commentaar voorzien.

Tijdens de oprichtingsbijeenkomst benadrukte de Speciaal Vertegenwoordiger mensenrechten van de EU, Stavros Lambrinidis, het belang van de werkgroep voor de dienst van Catherine Ashton. Niet alleen is de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging uit zichzelf al complex door de vele verschillende uitingsvormen, maar de dienst wordt ook regelmatig geconfronteerd met ingewikkelde dilemma’s. Dat betreft vooral de verhouding tot andere mensenrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting. Lambrinidis gaf aan dat hij op de werkgroep rekent om met goede ideeën en oplossingen te komen. De Europarlementariërs gaan ook regelmatig gemeenschappelijke bijeenkomsten op poten zetten. De Jong en Van Dalen: ‘In het verleden kwam het regelmatig voor dat Europarlementariërs over hetzelfde onderwerp of zelfs op hetzelfde moment een bijeenkomst organiseerden. Dat zal straks niet meer gebeuren.'

Eurofractie
Godsdienst en mensenrechten
Godsdienstvrijheid