Meerderheid wil boycot Iraans voorzitterschap VN-Ontwapeningsconferentie

imagesvrijdag 17 mei 2013 17:37

Een meerderheid in de Kamer heeft ontstemd gereageerd op het bericht dat Iran voorzitter van de VN Ontwapeningsconferentie wordt. Op initiatief van Kamerlid Joël Voordewind hebben ChristenUnie, SGP, VVD, PVV en SP minister Timmermans opgeroepen steun te zoeken bij Europese collega’s om de conferentie te boycotten zolang deze onder leiding van Iran staat. Voordewind: ,,Het is onbegrijpelijk dat een land, waartegen VN-sancties zijn ingesteld, deze conferentie kan voorzitten. Iran zal er niet voor kunnen zorgen dat we uit de impasse van nucleaire ontwapening komen. Dat moet de inzet van de conferentie zijn, maar de voortgang hiervan komt nu in gevaar.”

Schriftelijke vragen namens de leden Voordewind (ChristenUnie), Van der Staaij (SGP), Ten Broeke (VVD), De Roon (PVV) & Van Bommel (SP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over de benoeming van Iran tot voorzitter van de VN Ontwapeningsconferentie.

1. Heeft u kennis genomen van het bericht ‘Iran defends post as chair of U.N. disarmament conference’. (http://www.reuters.com/article/2013/05/14/us-iran-un-usa-idUSBRE94D0P120130514)
  2. Bent u het met ons van mening dat (nucleaire) ontwapening, waarvan het proces al enkele jaren in een impasse verkeerd, een belangrijk proces is welke de volle steun van de Nederlandse overheid verdient? Bent u het bovendien met ons eens dat de verkiezing van Iran als voorzitter van deze VN-conferentie op zijn zachtst gezegd grote twijfels oproept over de mogelijkheid vooruitgang te boeken, ook gegeven de n.b. VN-sancties tegen Iran? Zo nee, waarom niet?
  3. Heeft u kennis genomen van het besluit van de Verenigde Staten om elke vergadering van de conferentie te boycotten zolang deze onder leiding van Iran staat? Bent u bereid dit voorbeeld te volgen en hiervoor steun te zoeken bij uw Europese collega’s Zo nee, waarom niet?
Buitenlands beleid
Joël Voordewind

Reacties op 'Meerderheid wil boycot Iraans voorzitterschap VN-Ontwapeningsconferentie'

Nieuwsarchief > 2013 > mei