Peter van Dalen in Straatsburg: "Met bankentoezicht is Europese bankenunie af!"

tour binnenplaats closewoensdag 22 mei 2013 11:01

Volgens Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is de Europese bankenunie af, nu het Europees toezicht op banken is gerealiseerd. Dat zei Van Dalen dinsdag 21 mei in het Europees Parlement in Straatsburg tijdens het debat over de bankenunie: ,,Het versterkte toezicht op banken op Europees niveau is nu een feit. Maar daar moet het ook bij blijven. Een Europees deposito garantiestelsel en een Europees systeem voor de afwikkeling van failliete banken zijn onwenselijk. Dan schuiven we alleen alle schulden weer op één grote Europese hoop. Daar lossen we het kernprobleem van de eurocrisis niet mee op. Ook de steun voor de EU onder de burgers zal alleen maar verder afbrokkelen."

Tandenknarsende steun

Overigens steunt Van Dalen het Europees toezicht ook niet van harte. ,,Het Europees toezicht op banken is een begrijpelijke stap omdat de slecht functionerende financiële sector één van de oorzaken van de huidige crisis was. Nationale toezichthouders hebben dat niet kunnen voorkomen. Denk aan ING, ABN-AMRO, SNS en zeker ook de DSB bank in ons eigen land. Maar wie kan mij ervan verzekeren dat de Europese Centrale Bank beter werk zal leveren van De Nederlandse Bank? Want het Europese toezicht door de ECB wordt democratisch gecontroleerd in het EP. Wat gaat er gebeuren als een grote bank in de problemen komt, maar voldoende politieke vrienden binnen de Europese Instellingen heeft? Dat blijft hét dilemma. Daarom steun ik het voorstel slechts tandenknarsend", aldus Van Dalen.

Eurofractie

Reacties op 'Peter van Dalen in Straatsburg: "Met bankentoezicht is Europese bankenunie af!"'

Nieuwsarchief > 2013 > mei