ChristenUnie roept Timmermans op ook geweld van Moslimbroeders te veroordelen

vrijheidvgodsdienstdinsdag 20 augustus 2013 15:35

Op initiatief van ChristenUnie-kamerlid Joël Voordewind heeft Minister Timmermans vanochtend de Kamer een brief gestuurd met de inzet van Nederland tijdens een extra vergadering van de Raad van Ministers over de situatie in Egypte. Dit verzoek werd gesteund door vrijwel alle politieke partijen tijdens een rondetafelgesprek dat gisteren was georganiseerd door de ChristenUnie. In zijn brief veroordeelt de minister het geweld en wil de steun aan Egypte afbouwen en inzetten op een wapenexportverbod. De ChristenUnie roept de minister op om specifiek te gaan inzetten op de bescherming van Koptische christenen die nu massaal worden aangevallen door de moslimbroeders.

Voordewind: ‘De verklaringen van Timmermans en van de Europese Unie zeggen vrijwel niks over de gerichte aanvallen op de Koptische christenen door de moslimbroeders. Kerken worden verbrand en christenen neergeschoten. Christenen in Egypte werden altijd al behandeld als tweederangsburgers maar sinds de machtswisseling lijken de moslimbroeders definitief te willen inzetten op een religieuze zuivering’.  Verder roept de ChristenUnie minister Timmermans op om de steun aan organisaties op te voeren die kwetsbare groepen als Kopten en vrouwen hulp bieden. Daarnaast wil Voordewind dat Timmermans zich schaart achter de routekaart die door de interim-regering is gepresenteerd. Binnen dit proces moet de dialoog weer worden hervat, de grondwet worden aangepast met meer waarborgen voor mensenrechten en godsdienstvrijheid zodat snel nieuwe verkiezingen kunnen worden uitgeschreven. Tot slot roept Voordewind de Nederlandse regering op om Koptische christenen aan te merken als risicogroep zodat christenen die gevaar lopen in Nederland bij bijvoorbeeld familieleden tijdelijk onderdak kunnen vinden.

Godsdienstvrijheid
Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie roept Timmermans op ook geweld van Moslimbroeders te veroordelen'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:25
Een wind van de Replica Watches moderniteit gaat om klap op de Cockpit regel... Nu, de ronde van de uren is Rolex Replica gekenmerkt door grote Romeinse cijfers naar het oorspronkelijke pad afgewisseld met indexen stokken. Het midden Breitling Replica van de wijzerplaat bezielt ondertussen raster decor cambre plein opluchting en beweging te brengen. Naalden, vergroot of verkleind verdienen een nieuwe aanwezigheid, terwijl het verbeteren van de leesbaarheid.

Nieuwsarchief > 2013 > augustus