"Britse EU-agentschappen naar Straatsburg, EP naar Brussel"

glazen wand hemicyclevrijdag 21 april 2017 19:18

"De Brexit biedt een gouden kans om eindelijk het Europees parlement te verhuizen van Straatsburg naar Brussel. Zo kan het maandelijkse geldverslindende verhuiscircus wordt beëindigd”, aldus Peter van Dalen (Europarlementariër voor ChristenUnie-SGP).

Van Dalen: “In Londen zijn twee EU-agentschappen gevestigd. Die moeten vanwege de Brexit naar het Europese continent komen. Daarom heb ik het volgende voorstel aan EP-voorzitter Tajani gedaan: stel in de Europese Raad voor het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en de Europese Banken Autoriteit (EBA) van Londen naar Straatsburg te verhuizen. In ruil daarvoor gaat het EP weg uit Straatsburg en kiest het Brussel als unieke vergaderplaats. Dan houdt het verhuiscircus van het EP op en wordt Straatsburg gecompenseerd voor het vertrek van het EP”, aldus Europarlementariër Peter van Dalen in Straatsburg.

De EMA in Londen heeft ruim 600 medewerkers, en een jaarlijks budget van 322 miljoen euro (2017). De EBA kent ongeveer 160 medewerkers en heeft een jaarlijks budget van ongeveer 40 miljoen euro (2017). Ook dit agentschap is gevestigd in Londen.

Volgens Van Dalen is Straatsburg de beste optie voor de beide agentschappen: “Dan kan het Europees parlement naar 1 zetel, 1 locatie, en wel Brussel, wat bijna iedereen ook graag wil. En dan krijgen Frankrijk en Straatsburg een realistisch alternatief ter compensatie: niet 1 maar zelfs 2 agentschappen.

Zo maken we van de nood een deugd: de Brexit gaat geld kosten, maar de verhuizing van de twee agentschappen en de vestiging van het EP in Brussel gaan de belastingbetaler uiteindelijk geld opleveren. Immers, per jaar kost het heen-en-weer gereis van het EP tussen Brussel en Straatsburg bijna 200 mln euro. De afgelopen 20 jaar - zo lang zit het EP in het huidige gebouw - is dus alleen al aan het reizen 4 mrd uitgegeven Die kosten kunnen we snel terugverdienen. Eenmalig alles goed verhuizen, daarna is het EP reiscircus basta! Dit lijkt mij een uitstekende win-win-situatie.”

Klik hier voor een scan van de originele brief aan EP-voorzitter Tajani.

Eurofractie
Europese Verkiezingen