ChristenUnie: Geen gedoogsteun, wel constructieve opstelling

woensdag 05 juli 2006 19:05

Reactie ChristenUnie op advies van informateur aan Koningin:

De ChristenUnie heeft geen gedoogsteun toegezegd, maar steunt het nieuwe tussenkabinet in haar streven het belastingplan en de begroting te willen behandelen, weliswaar met de nodige terughoudendheid. Verder zal de ChristenUnie zich - in het landsbelang – constructief opstellen.

André Rouvoet is blij met de nadruk die informateur Lubbers legt op de terughoudendheid die het nieuwe tussenkabinet zou moeten betrachten bij de begroting, het nieuwe belastingplan en de overige onderwerpen waarover nog besloten moet worden. Ook de voorgestelde verkiezingsdatum komt overeen met het advies van de ChristenUnie aan de Koningin, uiterlijk november.

De partij heeft een lijstje met onderwerpen opgegeven waarvan de partij vindt dat die niet meer behandeld moeten worden. Zo zouden onder meer de plannen voor A6/A9, de leerrechten, wijziging van de mediawet, de rechtstreeks gekozen burgemeester en de versoepeling van drugs- en gokbeleid moeten worden doorgeschoven naar een volwaardig nieuw kabinet. “Dit tussenkabinet mag niet over zijn eigen graf heen regeren,“ aldus Rouvoet.

Zie ook:
Dossier: Val kabinet Balkenende II