Schriftelijke vragen over de veiligheid van de advocaat van Asia Bibi, de heer Saif ul-Malook

maandag 18 februari 2019

Schriftelijke vragen van de leden Voordewind (ChristenUnie), Van der Staaij (SGP) en Van Helvert (CDA) aan de minister van buitenlandse zaken over de veiligheid van de advocaat van de Asia Bibi, de heer Saif ul-Malook, nu hij teruggekeerd is naar Pakistan om haar zaak te verdedigen.

1. Is de minister bereid Saif al-Malook voor te dragen voor de Mensenrechtentulp aangezien hij met gevaar voor eigen leven Asia Bibi verdedigd heeft in de zaak tegen haar vanwege vermeende godslastering?
  2. Nu hij met gevaar voor eigen leven is terug gekeerd om ook de laatste fase van Asia Bibi’s proces zelf af te ronden en haar opnieuw te verdedigen, is de minister bereid hem opnieuw bescherming te bieden wanneer de bedreigingen tegen hem opnieuw urgent worden? Is hij te allen tijde welkom in Nederland als zijn veiligheidssituatie dat vereist?
  3. Klopt het dat het Europese Schengen visum van de heer Malook nog steeds geldig is?
  4. Kan Nederland bijdragen aan zijn veiligheid in Pakistan? Zo ja, hoe?
  5. Is Saif ul-Malook welkom om de Mensenrechtentulp zelf in Nederland in ontvangst te nemen, mocht deze inderdaad aan hem toevallen?