Deze historicus wil dat huurders weer meebeslissen over hun huis en buurt - interview met De Correspondent

header wonendinsdag 09 juni 2020 16:03

Hoe kan goed en betaalbaar wonen voor iedereen mogelijk worden? In haar onderzoek naar die vraag stuitte De Correspondent-journalist Josta van Bockxmeer op de rol die woningcorporaties daarin spelen. WI-directeur Wouter Beekers promoveerde op de geschiedenis van de sociale woningbouw en liet zich uitnodigen voor een interview. 'De overheid mag burgers wat meer ruimte geven, en mag zich door hen laten uitdagen.'

Beekers is, naast directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, lid van de Raad van Toezicht van de Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland. Hij is daarmee ook nu nog zeer goed bekend met zowel de wereld van politiek als die van woningcorporaties. Reden voor Bockxmeer om meer van hem te weten te komen over woningcorporaties. Hoe zijn die geworden zoals ze zijn - grote, ondoorzichtige organisaties? Hoe is het geldgebrek ontstaan? En 'hoe kan betaalbare woningbouw er in de toekomst uitzien?'

‘Het is óf de overheid die alles doet, óf de markt’, zegt hij in het interview. 'Woningcorporaties zitten tussen deze twee uitersten, terwijl ze eigenlijk voortkomen uit een derde, inmiddels ondergesneeuwd element: het initiatief van burgers. De inbreng van (toekomstige) bewoners is [...] een niet te missen ingrediënt in het succes van woningcorporaties.' Het hele interview is te lezen op de website van De Correspondent.

Publicaties over woonbeleid
Niet óf de overheid, óf de markt, maar die samen, en in samenwerking met burgers. In de antwoorden van Beekers klinkt de christelijk-sociale visie van de ChristenUnie op het Nederlandse woonbeleid door. Enkele jaren geleden publiceerde het WI het boek Richting en ruimte. Willeke de Jager deed voor deze uitgave onderzoek naar het Nederlandse woonbeleid, en verwoordde een actueel christelijk-sociaal antwoord daarop. Richting en ruimte is voor donateurs gratis aan te vragen via deze website. Bent u geen donateur? Dan kunt u het boek voor €12,50 bestellen in de webshop of lezen als download
In 2012 verscheen van de hand van Beekers het boek Het bewoonbare land, zijn dissertatie in boekvorm. Hij beschrijft daarin de ontwikkeling van de sociale woningbouw door de jaren heen. Vanaf de oprichting, de woningwet tot aan de privatisering en het opnieuw opkomen van de Civil Society. Het boek is voor €31,90 te verkrijgen bij onder meer uitgeverij Boom

Nieuwsarchief > 2020