Bestuurders nog in de ban van maakbaarheid - promotie Robert van Putten

Robertdonderdag 11 juni 2020 08:35

Juist in een crisis kun je als bestuurder maar beter niet de suggestie wekken dat je alles onder controle gaat krijgen. Dat stelt Robert van Putten zijn proefschrift 'In de ban van beheersing', dat hij vandaag verdedigt. Bij het WI werkt hij momenteel aan zijn bezinning 'tien deugden voor de overheid'.

Vandaag verdedigt bestuurskundige en filosoof Robert van Putten aan de Vrije Universiteit Amsterdam zijn proefschrift ‘De ban van beheersing. Naar een reflexieve bestuurskunst’. Te veel focus op beheersing gaat volgens Van Putten ten koste van vrijheid, democratie en rechtsstaat. “Dat zag je ook in de coronacrisis: het radicaal indammen van de uitbraak van corona ging gepaard met enorme beperking van onze vrijheid, zette het parlement grotendeels buitenspel en wordt door juristen wel een ‘rechtsstatelijk experiment’ genoemd. Normatieve kritiek is ook dat maakbaarheid ‘onmenselijke’ kanten heeft: denk aan het leed in verpleeghuizen: door onze beheersingsdrang mogen heel belangrijke sociale contacten niet onderhouden worden.”

Van Putten pleit met zijn onderzoek dan ook voor een meer evenwichtig beleid waar rekening wordt gehouden met de onzekerheid van de situatie. “In tijden van onzekerheid is het van belang om bescheiden en gematigd op te treden. Een overheid die de suggestie wekt dergelijke crisis wel te kunnen beheersen maar dat vervolgens niet kan waarmaken, ondermijnt zijn geloofwaardigheid en legitimiteit.”

Voor het Wetenschappelijk Instituut werkt Van Putten aan de publicatie 'tien deugden voor de overheid': 'Op veel problemen krijgen we maar moeilijk grip: migratie, klimaat, welvaartsverdeling. Toch zijn de ogen sterk gericht op de overheid, ook binnen de ChristenUnie. De eisen vanuit samenleving en politiek zijn hoog, terwijl ondertussen ook het wantrouwen en cynisme floreren. Wat is in deze tijd en deze context goed overheidsoptreden?'

Momenteel is Van Putten naast zijn werk bij het WI ook onderzoeker aan de Christelijke Hogeschool Ede en redactielid van tijdschrift Wapenveld. Voor het WI schreef hij eerder het boek Coöperatiemaatschappij, coördineerde hij de fellowscursus en was waarnemend eindredacteur van tijdschrift Groen.

Livestream verdediging:
Pedel Vrije Universiteit Amsterdam

Meer over zijn proefschrift:
- 'Bestuurders nog in de ban van maakbaarheid', interview met Binnenlands Bestuur
- 'De geluksmachine uitzetten? Rutte geeft er juist leiding aan', interview met Reformatorisch Dagblad
- 'Door onze obsessie met controle verliezen we andere waarden uit het oog', interview met Trouw

Nieuwsarchief > 2020