Nieuw talent in fractie ChristenUnie

Nieuwe kamerledenvrijdag 16 februari 2007 13:28

Door het vertrek van huidige Kamerleden André Rouvoet en Tineke Huizinga, wordt de fractie aangevuld met twee nieuwe Kamerleden: Esmé Wiegman – van Meppelen Scheppink en Ed Anker.

Esmé Wiegman – van Meppelen Scheppink, nummer 7 op de kandidatenlijst voor de verkiezingen in 2006, heeft de nodige politieke ervaring opgedaan als raadslid van de ChristenUnie in Zwolle. Ze heeft zich geprofileerd als een bekwaam politica, die verbinding weet te leggen tussen activiteiten van mensen en groepen in de samenleving en het politieke handwerk, aldus het rapport van de selectiecommissie kandidatenlijst Tweede Kamerverkiezingen. De ChristenUnie is blij dat Wiegman de fractie komt versterken. ‘Het is een vrouw die weet waar ze over praat en die haar overtuiging op een natuurlijke, ontspannen manier voor het voetlicht brengt,‘ aldus de nieuwe fractievoorzitter Arie Slob.

Wiegman werkt sinds een aantal weken bij de Tweede Kamerfractie ter ondersteuning van de beleidsmedewerkers. Verrast is het Kamerlid in spé nauwelijks: ‘Ik zag dit al wel een beetje aankomen op het moment dat de ChristenUnie in december werd betrokken in de formatie en de onderhandelingen bleken te vlotten. Het is prettig dat er nu eindelijk zekerheid is. Ik heb dan ook heel veel zin in deze nieuwe baan!’

Politicoloog Ed Anker is al ruim 10 jaar politiek actief voor de ChristenUnie waarvan de laatste twee jaar als raadslid van de gemeenteraad van Zaanstad. De selectiecommissie typeert Anker met zijn 28 jaar als een generalistisch ingesteld politicus, die op een reeks van veelsoortige terreinen goed uit de voeten kan. Anker was behoorlijk verrast dat hij alsnog de Tweede Kamer ingaat. ‘Ik had het helemaal niet verwacht, het is een jongensdroom die nu uitkomt. Graag wil ik een bijdrage leveren aan het publieke debat omdat ik het van belang vind dat ook christenen hieraan deelnemen. De ChristenUnie is een partij met kwaliteit en heeft meer te bieden dan alleen christelijke thema’s. Hoe belangrijk die overigens ook voor ons zijn,’ aldus Anker.
Ed Anker
Esmé Wiegman