“ChristenUnie staat in de markt”

2007-2-17 ChrU WOERDEN campagne Pvrijdag 02 maart 2007 16:27

De afgelopen weken kon je in de provincie Utrecht zomaar even het gevoel krijgen dat je in Londen was. De ChristenUnie voert hier namelijk campagne met een grote rode dubbeldekker. Lijsttrekker Kees van Kranenburg merkt dat deze campagne anders is dan de voorgaande: “De ChristenUnie staat in de markt”.

Op twee eerdere zaterdagen werd er al getoerd langs verschillende dorpen en steden in de provincie, waaronder Woerden (foto). Op iedere locatie stopt de bus steeds driekwartier. Zaterdag 3 maart is de laatste campagnedag in voorbereiding op de Provinciale Verkiezingen volgende week woensdag. De bus rijdt dan door Eemland en finisht in Utrecht.

Bij iedere stopplaats verschijnt Kees van Kranenburg, lid van de Provinciale Staten van Utrecht sinds maart 2003. Onafscheidelijk is zijn groene veilingkistje. Dat plaatst hij op de grond, gaat er op staan en begint een toespraakje.

Waar gaan uw toespraakjes over?
“Dingen die lokaal spelen. In Maarssen en ook in Driebergen heb ik het bijvoorbeeld gehad over het risico van die hoogspanningskabels die boven woonwijken hangen. En in Mijdrecht heb ik gesproken over het openbaar vervoer. Daar rijdt de bus namelijk na acht uur ’s avonds niet meer.”

Blijven er mensen staan?
“Oh ja hoor. Je moet het weer wel meehebben, maar er zijn er altijd die blijven staan en ook wel reageren.”

Welke reacties krijgt u bijvoorbeeld?

“Oh, in Mijdrecht waren er die zeiden: Waar zeur je over, we pakken toch gewoon de auto. Maar er waren er ook die het wel een belangrijk onderwerp vonden.”

Verwacht u dat u de drie zetels in de Provinciale Staten kunt vasthouden?
Ik heb goede hoop dat dat lukt. Bij de laatste verkiezingen wonnen we die drie zetels met een ruim aantal stemmen. We waren 170 stemmen bij een vierde zetel vandaan. Daar komt bij dat dit ook een andere tijd is waarin we het effect hopen te merken van kabinetsdeelname van de ChristenUnie.”

Merkt u iets van dat effect tijdens het campagnevoeren?

“Ja, we krijgen hele andere reacties. De ChristenUnie staat echt in de markt en dat was in 2003 nog niet zo. Er is ook weinig verwarring meer met de SGP, merk ik. De kleine rechtse splinter heeft nu een naam.”

Zie ook:

Foto: Erik Verbrugh

Verkiezingen

Reacties op '“ChristenUnie staat in de markt”'

Nieuwsarchief > 2007 > maart