ChristenUnie ook in college Zuid-Holland

donderdag 19 april 2007 16:19

In sommige provincies zijn de coalitie onderhandelingen nog niet afgerond. Maar in Zuid-Holland wel en het is de vierde provincie waar de ChristenUnie een gedeputeerde mag leveren. Volgende week woensdag wordt het nieuwe college, met daarin dr J.L. Evertse namens de ChristenUnie/SGP, gepresenteerd. De drie grote partijen CDA, VVD en PvdA konden samen door, maar kozen toch voor de inbreng van de ChristenUnie.

“Vooral de PvdA hechtte eraan dat wij erbij kwamen, vooral omdat we ze konden helpen bij het inbrengen van een aantal programmapunten”, zegt Evertse (62) die nu nog wethouder in de gemeente Giessenlanden is. Dat betekent niet dat de ChristenUnie/SGP geen eigen inbreng in het coalitieakkoord heeft gehad. Op een aantal punten heeft ze een duidelijke stempel kunnen drukken. Zo komt er geen nieuwbouw van bedrijventerreinen voordat eerst is gekeken naar de revitalisering van bestaande terreinen. En ook worden maatregelen aangekondigd om het openbaar vervoer te bevorderen.

Sleutelrol
Een college van vier partijen maakt de zaak er niet gemakkelijker op, ziet ook Evertse en hij denkt dat hij in die zin een sleutelrol kan spelen om de partijen bij elkaar te houden. Eigenlijk in het verlengde van de rol die de ChristenUnie ook binnen de landelijke coalitie vervult. Overigens een positie die Evertse op het lijf is geschreven na jaren van bestuurlijke ervaring, waaronder behalve zestien jaar als statenlid en wethouder in twee gemeentes, en als adviseur in crisismanagement.

Evertse zat zelf niet aan de onderhandelingstafel, maar is blij met de portefeuille van ‘groene ruimte en landschapsontwikkeling’: “Dat staat allebei duidelijk onder druk in Zuid-Holland. En het is mij er alles aan gelegen om daar verbetering in aan te brengen en het te versterken. En dat geldt ook voor het leefbaar houden van de kleine kernen. Samenwerking met de agrarische sector zal daarbij heel belangrijk zijn”, zegt hij. Hij refereert daarmee onder meer aan plannen voor de Hoeksche Waard waar volgens de plannen voor de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur 20 tot 25 procent van het agrarisch gebied natuur- en recreatiegebied moet worden. Dat het geen kleine portefeuille is, blijkt verder uit het feit dat Evertse € 385 miljoen uit het Provinciaal meerjarenprogramma Groen krijgt, voor de aanleg van 3500 hectare extra groen en recreatiegebied.

Zeeland
Ondertussen hebben onderhandelingen in Zeeland een nieuwe en verrassende wending genomen. PvdA en VVD doen niet langer mee en CDA heeft nu samen met de SGP, de ChristenUnie en GroenLinks aan de onderhandelingstafel uitgenodigd. De eerste verkennende gesprekken zijn positief verlopen. Morgen wordt er verder gepraat.

In het land

Reacties op 'ChristenUnie ook in college Zuid-Holland'