Coffeeshops bij scholen snel dicht

speeltuinmaandag 04 juni 2007 18:20

Coffeeshops moeten verdwijnen uit de buurt van scholen. De ChristenUnie wil dat het kabinet daartoe snel met een landelijk geldende afstandsnorm komt. De Kamerleden Ed Anker en Joël Voordewind dringen daarop aan met schriftelijke vragen aan de ministers van Justitie en Jeugd en Gezin.

De gemeente Rotterdam maakte deze week bekend dat per 2009 alle coffeeshops dicht moeten die minder dan 200 meter hemelsbreed of 250 meter loopafstand van een school voor voortgezet of middelbaar beroepsonderwijs gevestigd zijn. Die norm treft 27 van de 62 coffeeshops in Rotterdam. Vanuit de Tweede Kamer hebben verscheidene partijen positief gereageerd op dit lokale initiatief, maar de ChristenUnie vindt dat de rijksoverheid het coffeeshopbeleid niet aan de gemeenten kan overlaten. In het regeerakkoord staat dat ‘coffeeshops bij scholen worden gesloten’; dat vergt een initiatief van het kabinet.

Veel gemeentebestuurders zouden ingenomen zijn met een duidelijke, landelijk geldende norm, vermoedt Kamerlid Joël Voordewind. ,,Vorige week vrijdag was ik op werkbezoek in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes. Stadsdeelvoorzitter Verburg vertelde me over de overlast die coffeeshops daar geven, en vroeg om een instrument om dat tegen te gaan. En hij rekende uit dat met een afstandscriterium van 250 meter meteen vijf van de vijftien coffeeshops gesloten zouden kunnen worden. Dat zou een goed resultaat zijn.’’

Joël Voordewind

Reacties op 'Coffeeshops bij scholen snel dicht'

Nieuwsarchief > 2007 > juni