'Nee-stem heeft effect gehad'

zijaanzicht vlaggen tourzaterdag 23 juni 2007 12:41

De ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer is ingenomen met het resultaat van de EU-top in Brussel. ,,Premier Balkenende en staatssecretaris Timmermans zijn te feliciteren; zij hebben de afspraken in het coalitieakkoord over Europa weten binnen te halen. Als dit resultaat er twee jaar geleden had gelegen, hadden wij niet tegen maar vóór gestemd'', zegt Europawoordvoerster Esmé Wiegman – van Meppelen Scheppink.

Als enige van de huidige drie coalitiepartijen was de ChristenUnie twee jaar geleden tégen het toen voorliggende grondwettelijk verdrag voor Europa. Toen vervolgens ook de de Nederlandse bevolking per referendum tegen die 'Europese grondwet' stemde, was het noodzakelijk dat er een nieuw verdrag zou komen dat qua inhoud, omvang en vorm wezenlijk zou verschillen van de vorige tekst.

In het coalitieakkoord zijn daarover op voorzet van de ChristenUnie enkele harde afspraken gemaakt. Die nieuwe Nederlandse wensen heeft minister-president Balkenende nu weten binnen te halen, constateert Wiegman: ,,De nee-stem van de ChristenUnie en van de meerderheid van de bevolking heeft beslist effect gehad. We krijgen geen grondwet meer, maar een 'gewoon', klassiek verdrag. Alles wat neigt naar een Europese superstaat wordt geschrapt. De rol van de nationale parlementen wordt versterkt, er komt geen Europese minister van Buitenlandse Zaken, de permanente voorzitter wordt geen 'president van Europa' maar een technisch voorzitter die los van nationale belangen de vergaderingen leidt. Verder worden bevoegdheden duidelijk afgebakend. Over zaken als buitenlands beleid en defensie kunnen geen meerderheidsbesluiten tegen onze zin worden genomen. En bij eventuele uitbreiding van de Europese Unie zullen de Kopenhagen-criteria serieus genomen worden. Los van al deze wezenlijke punten is het prettig dat ook overbodige franje, zoals vlag en volkslied, niet meer wordt vastgelegd in een verdrag met grondwettelijke pretenties.''

,,Juist omdat premier Balkenende gisteravond al zo doeltreffend de Nederlandse wensen had binnengesleept, was het een enorme opluchting vanochtend te horen dat voorzitter Merkel de top tot een goed einde heeft weten te brengen. In de schaduw van de Poolse opstand heeft Nederland uitstekend gescoord,'' aldus Esmé Wiegman – van Meppelen Scheppink.

Esmé Wiegman

Reacties op ''Nee-stem heeft effect gehad''

Nieuwsarchief > 2007 > juni