Boek ‘Vrouwen in de politiek’ een ‘verfrissende bijdrage’

S5030840donderdag 11 oktober 2007 15:41

Vrouwen voelen zich vaak geremd om actief deel te nemen aan de politiek. Onzekerheid over kennis, vaardigheden en ervaring vormt een drempel voor veel vrouwen. Dat is één van de conclusies van een onderzoek naar de politieke participatie van vrouwen, dat in opdracht van ChristenUnie-vrouwenwerkgroep Inclusief is gedaan. Tijdens het Uniecongres op 17 november heeft de werkgroep het boek ‘Vrouwen in de politiek – van stem naar zetel’ uitgegeven.

Inclusief noemt het ‘opvallend’ dat binnen een partij waar zoveel vrouwen op stemmen, zo weinig vrouwen actief participeren. Zo blijkt uit kiezersonderzoek dat ruim zestig procent van de ChristenUnie-stemmers vrouw is. Dat is veel meer dan bij andere politieke partijen. Maar tegelijk is bekend dat er drie keer zoveel mannen als vrouwen lid zijn van de ChristenUie. In de politieke en bestuurlijke functies in de partij zijn vijf keer zoveel mannen als vrouwen te vinden.

Drempels en kansen
Vaak ontbreekt het vrouwen ook aan een politiek sociaal netwerk, stellen onderzoeker ir. Marja Jager-Vreugdenhil en lector dr. Roel Kuiper van het lectoraat Samenlevingsvraagstukken aan de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle.

Het onderzoek van Jager-Vreugdenhil en Kuiper vormt de basis voor het boek ‘Vrouwen in de politiek – van stem naar zetel’. Daarin zijn de uitkomsten uitgewerkt en aangevuld tot acht diverse hoofdstukken. De mogelijke drempels komen aan bod, maar het boek wijst vooral op de vele kansen die er zijn voor vrouwen.

‘Vrouwen in de politiek’ gaat niet alleen in op de psychologische verschillen tussen man en vrouw, maar biedt ook een cultuurfilosofische analyse van deze verschillen. Het gaat in op bijbelse overwegingen bij de taken van man en vrouw. Daarbij is ook aandacht besteed aan  de praktische problemen waar echtparen mee worden geconfronteerd als een vrouw de politiek in gaat. Het boek sluit af met een concreet instapplan voor vrouwen die de politiek in willen.

Autobiografieën
Lezers van het boek krijgen als extra stimulans ook zeven politieke autobiografieën voorgeschoteld. Het gaat om vrouwen die al politiek actief zijn in de gemeenteraad, Provinciale Staten, de Eerste Kamer of als staatssecretaris.

De auteurs van het ‘boek’ zijn verschillende deskundigen, zoals Wil Doornenbal, Maarten en Nienke Verkerk, John Karsten, Maaike Harmsen, Cobi Wattez en Ammy van Eerden.

Vanaf 17 november ligt het boek in de winkel voor € 15. Het boek is ook te bestellen in onze webwinkel (hiervoor dient u wel in te kunnen loggen).

Werkgroep vrouwen

Nieuwsarchief > 2007 > oktober