Arie Slob op de Antillen (2)

ArieSlob06.jpgvrijdag 26 oktober 2007 14:00

Arie Slob brengt vanaf maandag 22 oktober tot en met vrijdag 2 november samen met zijn collega-fractievoorzitters uit de Tweede Kamer een bezoek aan de Nederlandse Antillen. In het Reformatorisch Dagblad doet hij af en toe verslag van zijn ervaringen. Deel 2.

Woensdagmorgen varen we in alle vroegte met het marinefregat de Hr. Ms. Van Nes naar Bonaire. Een bijzondere ervaring. De commandant, Kapitein-luitenant ter Zee ir. Wolter W. Sillevis Smitt, is een persoonlijke vriend van Mark Rutte. Hij vertelt over de inzet van dit multipurposefregat, dat sinds juli in het Caribisch gebied verblijft en daar een half jaar belast is met koninkrijksverdediging, kustwacht en drugsbestrijdingsoperaties. We worden ook bijgepraat over de noodhulp die de bemanning begin september heeft verleend in Nigaragua nadat het kustgebied van dat land zwaar getroffen was door orkaan Felix. Het fregat voer naar het zwaar getroffen en geïsoleerde noord-oostelijke stadje Sandy River. Dat was alleen via het water of de lucht bereikbaar. De Hr. Ms. Van Nes nam onder meer noodrantsoenen, waterzakken en overlevingskisten mee. Het schip kan met eigen installaties 3000 liter drinkwater per dag zuiveren uit zeewater. We zijn er allemaal van onder de indruk. Merkwaardig dat dit in de Nederlandse media zo goed als onbesproken is gebleven.
Nee, dan zijn de laatste uitlatingen van Geert Wilders kennelijk interessanter. Hij blijkt zich in de Nederlandse pers laatdunkend te hebben uitgelaten over de Antillen en onze delegatie. Dapper, om mensen van 7852 kilometer afstand beledigingen toe te slingeren. En dan te bedenken dat hij eerst ‘gewoon’ mee zou gaan, maar uiteindelijk voor een andere Kamerreis heeft gekozen. Op Schiphol kwamen we hem nog tegen; toen gaf hij nog aan dat hij zich misschien de laatste dagen nog wel bij ons zou aansluiten. Wat kunnen mensen toch snel van inzicht veranderen.
Persoonlijk vind ik de gesprekken die wij voeren uiterst waardevol. Op Curaçao hebben we uitgebreid gesproken met de waarnemend gouverneur, leden van de eilandsraad en ook met leden van de Nederlandse Antilliaanse regering. Minister-president mevrouw De Jongh-Elhage nam uitgebreid de tijd voor ons. Wat een innemende vrouw is dat. Op Bonaire opnieuw veel gesprekken. Ook met maatschappelijke organisaties. Je merkt wel onzekerheid over de toekomst. Dat is te begrijpen. Reden te meer om zeer zorgvuldig het Slotakkoord uit te werken. Op weg naar Koninkrijksdag 2008.
Op Bonaire zijn we aanwezig bij de opening van een nieuwe zender van de Wereldomroep. Gerdi Verbeet is betrokken bij de openingshandeling. Eerder op de dag mocht eindelijk het ‘jasje en dasje’ even uit. We varen met een klein bootje naar het natuurgebied ‘Klein Bonaire’, waden door het water naar het strand, spreken daar met vertegenwoordigers van natuurorganisaties en worden met onze neus op schilpaddeneieren gedrukt. Eindelijk kan ik dan even het water in. En zo lig ik in zee met Alexander Pechtold. Inderdaad, ik maak van alles mee.
Groeten vanuit de Nederlandse Antillen van Arie Slob.

Arie Slob

Reacties op 'Arie Slob op de Antillen (2)'