ChristenUnie Harderwijk vist fietsen en rommel uit gracht

harderwijk schoonmaakmaandag 12 november 2007 12:14

Nog een keer wrikken en dan is hij los. "Zo, daar gaat 'ie dan." Met een zwaai wordt een oude fiets op de kant gegooid.

De met modder besmeurde Gazelle is nog helemaal compleet, zelfs de voetsteuntjes voor een kind zitten nog achterop. Alleen het slot ontbreekt. Het was het eerste grote stuk afval dat de fractie van de ChristenUnie in Harderwijk afgelopen zaterdag uit de gracht aan de Couperuslaan schepte.

"Iedere zondag fietsen mijn zoon en ik over dit bruggetje naar de kerk", vertelt fractievoorzitter Marcel Companjen. "En dan gaan we altijd even naar de visjes kijken. Daardoor weet ik hoeveel rotzooi er in de gracht ligt. Een grondige schoonmaakbeurt was echt nodig. Dat leek me een mooie klus voor onze fractie. We willen het namelijk niet alleen bij mooie woorden laten tijdens de raadsvergaderingen, maar ook concreet iets voor onze stad betekenen."

De samenstelling van de fractie is onlangs veranderd. Annelies van der Kolk is Statenlid geworden en wethouder Frans de Lange is nu burgemeester van Elburg. Pieter Teeninga volgde de Lange op en Bart Jonkman kwam in de plaats van Van der Kolk.

De fractieleden staan met groene lieslaarzen in het ondiepe water. Het heldere water vertroebelt zodra de rieken en harken over de bodem van de gracht schuiven De meeste rommel ligt bij de bruggetjes. "Hier wordt het meeste in het water gesmeten."

Lange, verroeste ijzeren staven, stukken gemetselde muur, planken, een cakeblik, van alles komt er tevoorschijn. Flesjes bier, met een onbeschadigd bierglas. "Onbegrijpelijk", zegt Companjen. "We willen de Harderwijkers bewustmaken dat dit echt niet kan."

Ondertussen begint het te hozen. Verkleumt kiezen de mannen een positie onder de brug waar nog een beetje beschutting te vinden valt. Met rode neuzen worden daar stoeptegels uit het water getrokken. Een groot stuk vloerkleed geeft zich niet zo gemakkelijk gewonnen. Twee man moet er aan te pas komen om het gevaarte los te krijgen. Op de kant hoopt het afval zich op. Een groep eenden snatert van een afstand naar het hele gebeuren.

Uiteindelijk visten de fractieleden drie fietsen uit het water. "Van één fiets hebben we aangifte gedaan", vertelt Companjen. "Die fiets stond niet op slot. Als je hem met een hogedrukspuit schoonmaakt is hij weer als nieuw."

Ook twee verkeersborden kunnen een nieuw leven tegemoet zien. Een gemeenteambtenaar komt net voorbijrijden met zijn gemeentebus en gooit ze meteen in de laadbak.

Marcel Companjen noemt de actie geslaagd en voor herhaling vatbaar. "Maar", zegt hij lachend: "De volgende keer in de zomer."

Foto van Bram van de Biezen: De buit van de schoonmaak van de gracht aan de Couperuslaan. Er worden drie fietsen opgedregd.

Bron: www.destentor.nl

In het land