Christelijk onderwijs ook zelf verantwoordelijk voor behoud onderwijsvrijheid

maandag 06 januari 2003 10:04

“Opkomen voor de vrijheid van onderwijs moet van twee kanten komen. Als politicus wil ik me voor die vrijheid sterk maken. Het christelijk onderwijs zal zelf zich echter ook bewust moeten zijn van haar eigen verantwoordelijkheid. Ze zal duidelijk moeten maken waarom ze de benaming christelijk draagt. Als de school op haar geboortepapieren bevraagd wordt – en dat zal steeds meer gebeuren – dan moeten er goede antwoorden terugkomen. Antwoorden die niet alleen bestaan uit woorden, maar die geïllustreerd kunnen worden met daden”.

Aanval van VVD, PvdA en SP op onderwijsvrijheid “goedkope manier van politiek bedrijven”

“Opkomen voor de vrijheid van onderwijs moet van twee kanten komen. Als politicus wil ik me voor die vrijheid sterk maken. Het christelijk onderwijs zal zelf zich echter ook bewust moeten zijn van haar eigen verantwoordelijkheid. Ze zal duidelijk moeten maken waarom ze de benaming christelijk draagt. Als de school op haar geboortepapieren bevraagd wordt – en dat zal steeds meer gebeuren – dan moeten er goede antwoorden terugkomen. Antwoorden die niet alleen bestaan uit woorden, maar die geïllustreerd kunnen worden met daden”.

Dat zei ChristenUnie-Tweede Kamerlid Arie Slob tijdens een studiedag van docenten van de christelijke scholengemeenschap Prins Maurits te Middelharnis. Arie Slob sprak daar samen met professor dr. L.M. Stevens (hoogleraar Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit van Utrecht) over het thema ‘Identiteit in de praktijk. Verleden, heden en toekomst’.

Volgens Arie Slob geven de actuele discussies over de onderwijsvrijheid aan dat die vrijheid geen absolute vanzelfsprekendheid is. Hij riep het christelijk onderwijs op ernst te maken met het praktiseren van haar identiteit in de schoolpraktijk van iedere dag.
“De vrijheid van onderwijs vindt niet alleen haar verankering in de grondwet en het politieke draagvlak voor het instandhouden van deze vrijheid. Minstens zo bepalend is de praktisering van deze vrijheid door de scholen zelf. Als de identiteit van een school niet meer is dan een bordje op de gevel of een logo op het briefpapier, dan zullen we op termijn de strijd om het behoud van de vrijheid van onderwijs verliezen. Alleen als scholen inhoud geven aan hun identiteit hebben zowel de politiek als het bijzonder onderwijs zelf goede papieren om zich te blijven beroepen op dit grondwettelijk recht”, aldus Arie Slob.

De aanvallen van politici als Zalm, Bos en Marijnissen op het bijzonder onderwijs schrijft Slob onder meer toe aan de verkiezingstijd. “Dergelijke gespierde uitspraken scoren goed bij een deel van het kiezerselectoraat”. Hij hekelde deze goedkope manier van politiek bedrijven. Daarnaast meent Slob dat de toenemende secularisatie leidt tot een afnemend gevoel, begrip en draagvlak voor scholen op levensbeschouwelijke grondslag.

« Terug

Nieuwsarchief > 2003

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari