EU-Lijsttrekker Van Dalen overtreft Rouvoet met C-factor

Peter van Dalen_610_2maandag 26 januari 2009 09:54

De C-factor van EU-lijsttrekker Peter van Dalen (50) is 83 procent. Hij is daarmee 'roomser dan de paus', want partijleider Rouvoet scoorde 'slechts' 69 procent. Net als vele andere Nederlanders heeft hij de test van dagblad Trouw in het kader van het Calvijnjaar ingevuld. Overheidsmagazine PM maakte sprak met een nieuwe lijsttrekker van de ChristenUnie Peter van Dalen. 'Deze score had ik wel verwacht.'

Lachend zit hij in een etablissement aan het Haagse Plein. Van Dalen, ambtenaar bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat, is door het partijbestuur van de ChristenUnie aangewezen als lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, later dit jaar. Het partijcongres moet zijn benoeming op 31 januari nog bekrachtigen, maar ‘calvinist’ Van Dalen maakt zich vast op voor de campagne.

Als lijsttrekker bent u vrijwel zeker van een zetel in het EP. Bent u al op zoek naar woonruimte in Brussel?
‘Nee, ik zoek geen woning, ik blijf namelijk in Nederland wonen. Ik wil niet verzuipen in die Brusselse vergader-cultuur. Bovendien wil ik bereikbaar en zichtbaar blijven in Nederland, ik vertegenwoordig immers het Nederlandse volk. Ik ga dus in Brussel logeren. Binnenkort reis ik erheen om een meer-jarencontract met een hotel te bespreken.'

U zegt dat u zichtbaar wilt zijn in Nederland. Bent u dan voorstander van een dubbelmandaat, zoals de lijsttrekker van de VVD Hans van Baalen voorstaat?
‘Nee, absoluut niet. Deel uitmaken van het Europees Parlement is een meer dan fulltime functie, dat is onmogelijk te combineren met een Kamerlidmaatschap. We moeten natuurlijk wel goed samenwerken met onze fractie hier in Den Haag.'

U voert de komende maanden campagne. Ik geef u nu de gelegenheid om de drie belangrijkste punten voor de ChristenUnie over het voetlicht te brengen. Welke zijn dat?
‘Duurzaamheid, Europa waar Europa voor bedoeld is - dus niet méér regels, maar ons vooral richten op het uitvoeren en het non-discriminatoir handhaven van regels - en opkomen voor kwetsbare groepen in de samenleving.'

De Turkse premier Erdogan was begin deze week in Brussel voor overleg over toetreding tot de Europese Unie. De ChristenUnie is hier altijd tegen geweest. Bent u dat nog steeds?
‘Ja, Turkije kan wat ons betreft nooit toetreden.'

Ook niet als het land aan een aantal voorwaarden op het terrein van mensenrechten en democratie gaat voldoen?
‘Nee. Geografisch gezien ligt Turkije bijna geheel buiten Europa. Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre Turkije een rechtsstaat is. Het leger heeft nogal wat te zeggen en fundamentele vrijheden worden op grote schaal geschonden. Voorstanders onderschatten bovendien wat het betekent als Turkije toetreedt. In een klap hebben we er dan meer dan 70 miljoen Europeanen bij. Zij krijgen dan een enorme stem in de besluitvorming.'

In het Europees Parlement maken ChristenUnie en SGP nu deel uit van de fractie Onafhankelijkheid & Democratie (InDem). Voelt u zich wel thuis in een fractie met onder meer de Franse nationalist Philippe de Villiers?
‘Er is wel een verschil tussen een fractie hier in Den Haag, die is verenigd rond één verkiezingsprogramma, en de fracties in het EP die tamelijk gemengd zijn. De InDem-fractie heeft een heel dun programma dat uit één A4-tje bestaat.'

Waarom sluit u zich niet aan bij de Europese Volkspartij (EVP) waar ook het CDA deel van uitmaakt? In Nederland gaat het toch ook goed, samen in het kabinet?
‘Samen in een kabinet is heel wat anders dan samen in een fractie. Je kunt niet zeggen dat de verwantschap tussen de twee partijen hier in Den Haag heel nauw is, dus toetreden tot de EVP zie ik niet gauw gebeuren.'

(PM 1 - 13 januari 2009 / Cindy Castricum)

Test hier je C-factor bij Trouw

Reacties op 'EU-Lijsttrekker Van Dalen overtreft Rouvoet met C-factor'