Doorbraak lijkt mogelijk in strijd om tunnel

zaterdag 27 maart 2004 20:13

Uit:  Zwolse Courant/de Stentor, 27 maart 2004

Doorbraak lijkt mogelijk in strijd om tunnel

door Olger Koopman

27 MAART 2004 - HATTEM - De pro-tunnellobby van Hattem lijkt uiteindelijk toch zijn vruchten af te werpen. Bij een bliksembezoek van LPF Tweede-Kamerlid Max Hermans aan de stad liet deze doorschemeren dat zijn partij wel oren heeft naar ondertunneling van de IJssel. ‘Brugleggers‘ CDA en VVD verliezen daarmee hun meerderheid.

‘Ik ben blij dat ik hier vandaag ben geweest. Het was een echte eye-opener.‘ Zo noemde Fortuynist Max Hermans zijn bezoek aan Hattem. Samen met wethouder André Borst en Herman Haverkort van het Platform Hanzelijn slenterde hij gisteren een stukje over de Geldersedijk om het toekomstige tracé van de Hanzelijn in ogenschouw te nemen.

En het toekomstbeeld dat Haverkort en Borst hem uit de doeken deden, beviel hem allerminst. Het huidige plan voorziet in een metershoge brug in de uiterwaarden ter vervanging van de oude spoorbrug. ‘Een monstreus ding‘, noemde Hermans het.

Met deze afwijzing lijkt de LPF op de valreep te kiezen voor de tunneloptie, zoals die altijd door de gemeente Hattem en het platform werd gepropageerd. Komende donderdag 1 april overlegt de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat voor een laatste maal over de Hanzelijn. Daarna staat het traject zo goed als vast.

Zwollenaar Arie Slob, woordvoerder verkeer van de ChristenUnie en motor van de ‘ondertunnelaars‘ in Den Haag, dient dan een motie in om ondertunneling er toch door te krijgen. Diezelfde motie diende hij vier maanden geleden ook al in.

Inzet was het gebruik van een rijk gevuld Europees potje, de zogenaamde Trans Europese Netwerk (TEN) gelden. Daarmee zou de ondertunneling aanzienlijk goedkoper kunnen uitvallen. Minister Peijs van verkeer, de VVD, het CDA en de LPF zagen deze optie echter niet zitten. Zij meenden dat de Hanzelijn niet in aanmerking zou komen voor deze Europese subsidie.

Daar lijkt de LPF nu op terug te komen. ‘De afweging is nu anders dan toen‘, verklaart Hermans. ‘In december vonden wij de kosten van een tunnel gewoon te hoog. Maar nu blijkt dat een tunnel helemaal niet zoveel duurder hoeft te zijn. In het voortraject heeft Europa namelijk al 12 miljoen euro aan TEN-gelden uitgekeerd. Het blijkt dus dat het project wél TEN-waardig is.‘

SCHERPER

‘Daarnaast‘, denkt Hermans, ‘kan er vanwege het economische klimaat veel scherper aanbesteed worden. Aannemers staan op dit moment te springen om zo‘n project te mogen uitvoeren. Daardoor zou de oorspronkelijke kostprijs van 100 miljoen wel eens 40 procent lager kunnen liggen. En als Europa er ook nog eens een flinke zak geld bijdoet, hoeft het niet zo vreselijk duur te zijn.‘

Het is een opvatting die Slob als muziek in de oren klinkt. ‘We zijn uiteraard heel blij dat de LPF nu een andere koers vaart, maar dat hadden ze in december ook al kunnen doen. De situatie is in die vier maanden echt niet veel veranderd. Ze hebben zich er destijds gewoon te weinig in verdiept. Dat neemt niet weg dat het heel goed is dat Hermans nu in Hattem is gaan kijken.‘

Desondanks waarschuwt hij voor te veel optimisme. ‘Ik zit al wat langer in de politiek en ik weet dat je de huid niet moet verkopen voordat de beer geschoten is. Maar onze positie is wel wat kansrijker geworden.‘ Dat vindt ook wethouder Borst. ‘Dit zou wel eens een doorbraak kunnen betekenen. We zijn in ieder geval weer een stapje dichter bij ons doel gekomen.'

Nieuwsarchief > 2004

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari